06 2095 6938 info@bofit.nl

Preventief hersteltraject? Wanneer zet u dit in?

door | jan 24, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Gemiddeld heeft 13% van de werknemers last van burn-outklachten. Het kost uw bedrijf jaarlijks veel geld. Verzuim bent u daarom het liefste voor. Maar hoe signaleert u wat er speelt bij uw medewerker? En wanneer zet u een preventief hersteltraject in?

Open kaart

Om ziekteverzuim voor te zijn is het essentieel om op de hoogte te zijn wat er speelt bij uw medewerkers en in te zetten op duurzame inzetbaarheid. Investeren in gesprekken met medewerkers en werkelijk luisteren naar wat hen bezig houdt, helpt om meer inzicht te krijgen. Daarnaast geeft dit uw medewerkers het gevoel werkelijk gehoord en gewaardeerd te worden. Hierdoor spelen ze gemakkelijker open kaart dan in een bedrijfscultuur waar geen ruimte is voor gesprekken over bijvoorbeeld werkdruk en stress. Op tijd signaleren van spanningen scheelt u een hoop toestanden in de toekomst.

Signalen voor een preventief traject

Bij welke signalen moeten er alarmbellen gaan rinkelen? Wanneer kunt u gaan denken aan een preventief hersteltraject om voor uw medewerker in te zetten?

We zetten hier een aantal signalen op een rijtje:

  • Vergeetachtigheid

Vaker afspraken vergeten, warrig overkomen en meer fouten maken zijn tekenen dat uw medewerker veel aan zijn hoofd heeft en/of niet goed in zijn vel zit.

  • Klagen

Klagen en ontevreden gedrag is een uiting van stress en spanning.

  • Slecht slapen

Slecht slapen kan meerdere oorzaken hebben. Piekeren en stress zijn een veelvoorkomende oorzaak. Maar soms spelen hormonen mee bijvoorbeeld bij zwangerschap en overgangsklachten.

  • Een opeenstapeling van intense gebeurtenissen

Het meemaken van een heftige gebeurtenis, zoals het overlijden van een naaste, kan soms de aanleiding zijn van veel stress en spanning. Vooral als uw medewerker in het verleden al het een en ander heeft meegemaakt. Of als er nog meer werkdruk volgt op het werk.

  • Te loyaal zijn

Een loyale medewerker is een ideale medewerker. Het zijn de medewerkers aan wie u minder aandacht besteedt. Ze doen wat er gedaan moet worden en leveren weinig problemen op. Toch zit er een addertje onder het gras. Het zijn juist de meest loyale medewerkers die burn-out raken. Ze blijven maar doorgaan, kunnen hun werk niet loslaten, zijn privé altijd bereikbaar en vinden het nooit een probleem om over te werken. Terwijl zij die ontspanning juist hard nodig hebben om hun energie te herstellen.

foto bos

Signaleren en in gesprek gaan

Uiteraard geldt dat een van bovenstaande signalen nog niet maken dat uw medewerker een preventief traject nodig heeft. Als u merkt dat een bepaalde klacht de overhand krijgt of er spelen meerdere klachten ga dan vooral in gesprek. Kijk samen wat u kunt doen om erger te voorkomen.

En dan?

Een preventief traject helpt uw medewerker beter om te gaan met spanning en stress. BoFit staat er om bekend dat binnen 24 uur contact met u wordt opgenomen. Binnen een week starten we met het traject. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek kijken we goed naar de situatie van uw werknemer. Na deze kennismaking volgt een advies op maat. Gaat het bijvoorbeeld om klachten voorkomen? Dan zetten wij een Preventief Basis Traject in. In sommige gevallen zijn de klachten dusdanig dat een Curatief Traject (bij burn-out) uw medewerker beter op de rit zet. Met een resultaatgericht programma is uw medewerker weer snel aan het werk en is de kans op terugval nihil.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.