Veelgestelde vragen – FAQ

Veelgestelde vragen over de BoFit-methode tegen burn-out en stress

U zit vast met veel vragen over uw herstel. We hebben hieronder de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Zit uw vraag er niet bij? Neem contact op via één van de mogelijkheden op deze pagina.

Iedereen met een burn-out of stressgerelateerde klachten kan meedoen aan een BoFit-herstelprogramma.
Om te weten te komen welk programma voor u van toepassing is, kunt u het beste contact met ons opnemen via het contactformulier of bellen met 0800 – 533 04 55 (gratis) of 06 – 2095 6938.

BoFit zit niet in de particuliere ziektekostenverzekering. Wel zijn er genoeg andere manieren om uw BoFit-hersteltraject te vergoeden. Lees hieronder wat voor u van toepassing is.

De effectiviteit van de BoFit-hersteltrajecten bewijst zich keer op keer in de praktijk. Vele particulieren, werknemers en ondernemers zijn dankzij hun motivatie en onze begeleiding weer volledig klachtenvrij en arbeidsgeschikt. Steeds meer werkgevers en verzekeraars vergoeden onze preventieve en curatieve programma’s.

Vergoeding voor werknemers en organisaties:
Via onder andere bedrijfsverzekeringen.

Vergoeding voor ondernemers:
Via arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV); onder andere De Amersfoortse/ASR, De Goudse, Delta Lloyd. Ondernemers kunnen de trajectkosten fiscaal aftrekken als bedrijfskosten.

Vergoeding voor mensen met een UWV-ziektewetuitkering:
Via uitkeringsinstantie UWV.

Ja. BoFit is landelijk actief met coaches door heel Nederland en in elke provincie. Er zit dus altijd een BoFit-coach bij u in de buurt.
Nee, absoluut niet. Ons programma bestaat uit cognitieve coaching en bewegen in de natuur zonder prestatiedruk. Dit betekent dat we goed kijken naar wat uw lichaam en conditie aankan. In de praktijk komt dit neer op het doen van (lichte) lichaamsoefeningen, ademhalingsoefeningen en verantwoorde conditieopbouw.
Nee, u hoeft voor een kennismaking geen sportschoenen aan. Houd u er wel rekening mee dat u in een natuurgebied loopt en de paden modderig of hobbelig kunnen zijn. We vragen u daarom in ieder geval geschikte schoenen aan te trekken om mee te wandelen.
U draagt sportieve kleding waarin u vrij kunt bewegen. Hardloopschoenen zijn aan te raden omdat u met een ander type schoen sneller blessures kunt oplopen.
Nadat u een BoFit hersteltraject heeft afgerond bent u weer klachtenvrij en volledig arbeidsgeschikt.
U kunt na aanmelding bij BoFit binnen een week een vrijblijvende kennismaking in uw regio. Neem contact op met BoFit voor meer informatie.
Er is een verschil in aanpak tussen een psycholoog en de BoFit-methode. Een psycholoog is meer therapeutisch gericht op de diagnose en behandeling. BoFit werkt daarentegen ontwikkelingsgericht zowel op fysiek, emotioneel en mentaal gebied. Beide partijen kunnen elkaar goed aanvullen.
Wij verzorgen digitale updates die na iedere vier sessies naar uw werkgever worden gestuurd. Op deze manier blijft uw werkgever op de hoogte van uw herstel. Medische en privéinformatie worden hierin niet verstrekt. U leest als eerste de update en moet u toestemming geven om het te verzenden.

Krijgt u meer stress, spanning en druk te verwerken dan u aankunt, dan kunt u overspannen raken. Duurt de overbelasting langer dan zes maanden en voelt u zich geestelijk en lichamelijk totaal uitgeput, dan spreekt men van een burn-out. Een burn-out is mogelijk het gevolg van een kortsluiting tussen gevoel en verstand. Die kortsluiting uit zich fysiek. De combinatie van genetische aanleg, karakter en omgevingsfactoren bepaalt hoe gevoelig u bent voor een burn-out. Mensen die er gevoelig voor zijn hebben vaak de neiging om in tijden van stress juist door te gaan. Zij kennen hun eigen grenzen niet.

Gevolgen van een burn-out

Uw gevoel, verstand en lichaam zijn uit balans. Helder en systematisch denken en emoties verwerken, lukt niet goed meer. U heeft geen energie en kunt last hebben van allerlei klachten, zoals hyperventilatie, angst en paniek en depressieklachten.

Symptomen van burn-out kunnen zijn:

  • Minder zelfvertrouwen
  • Vermoeidheid
  • Cynisme
  • Snel huilen, snel boos
  • Slechte concentratie
  • Slecht slapen
  • Lusteloos
  • Hartkloppingen
  • Veel piekeren
  • Veel of juist weinig eten
  • Hoofdpijn en buikpijn
  • Hyperventilatie
  • Sociaal contact uit de weg gaan

Iedereen voelt zich wel eens angstig of gespannen. Angst is een natuurlijke reactie op uw omgeving. Bijvoorbeeld als er gevaar dreigt of u een belangrijk examen moet doen.

Bij een angst- of paniekstoornis is de angst geen reactie op uw omgeving. Angst is dan permanent aanwezig. Of u kunt niet meer slapen van de angst. In dat geval heeft uw reactie niets te maken met uw omgeving.

Gevolgen van een angst- of paniekstoornis

Een angst- of paniekstoornis kan uw dagelijkse activiteiten volledig overheersen. Sommige mensen raken erdoor geïsoleerd en komen in een depressie terecht. Soms gaat de angst gepaard met andere klachten, zoals vermoeidheid, concentratiestoornissen, prikkelbaarheid, spierspanning, slaapstoornissen en burn-out.

Symptomen van angst aanval of paniek aanval kunnen zijn:

  • Ademnood
  • Zweten
  • Gevoel dat u stikt
  • Pijn in de borst
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid en een licht gevoel in het hoofd
  • Hartkloppingen
  • Een gevoel dat de situatie onwerkelijk is
  • Piekeren
  • Angst om de controle kwijt te raken
  • Angst om dood te gaan
  • Koude rillingen of warmte opwellingen
  • Gevoelloosheid of tintelingen
  • Spierspanning
  • Vermoeidheid
  • Slechte concentratie
  • Slecht slapen
  • Prikkelbaar

Bij een depressie raken uw gevoel en verstand uit balans. De symptomen daarvan verschillen van persoon tot persoon. De één wordt overdreven angstig, de ander slaapt heel veel of juist helemaal niet. Een depressie wordt daardoor vaak niet direct herkend. Ondanks de verschillende uitingsvormen heeft elke vorm van depressie twee kenmerken gemeen: een zwaarmoedige of sombere stemming en nergens meer plezier aan beleven.

Gevolgen van depressieve stemmingen

Sombere gedachten en nergens zin in hebben, zitten uw plezier in het leven ernstig in de weg. Sommige mensen raken door hun gebrek aan energie en interesse geïsoleerd. Een depressie kan ook samengaan met een burn-out.

Symptomen van depressiviteit kunnen zijn:

  • Zwaarmoedige of sombere stemming
  • Nergens meer plezier aan beleven
  • Interesseverlies
  • Slaapstoornissen
  • Eetstoornissen
  • (Hevige) stemmingswisselingen
  • Traagheid of onrust
  • Gespannenheid
  • Angstklachten
  • Geen of minder energie
  • Minder zelfvertrouwen
  • Schuldgevoelens
  • Concentratieproblemen
  • Piekeren
  • Besluiteloosheid
  • Denken aan de dood
  • Lichamelijke klachten
  • Libidoverlies

Een beetje stress hebben nodig om efficiënt te kunnen leven en werken. Stress is pas een probleem als u het als negatief ervaart en als gevolg van stress minder goed functioneert. Een te hoge werkdruk is één van de belangrijkste oorzaken van ongezonde of negatieve stress. Ook de combinatie van een hoge belasting op het werk en spanning in uw privéleven kan stressklachten veroorzaken.

Gevolgen van ongezonde stress

Staat u lange tijd onder hoge druk en lukt het niet meer om te ontspannen, dan raken uw gevoel, verstand en lichaam uit balans. U kunt overspannen raken en burn-outklachten krijgen.

Symptomen van ongezonde stress kunnen zijn:

  • Hoge bloeddruk
  • Gespannen spieren
  • Slaapproblemen
  • Maagklachten
  • Hoofdpijn
  • Concentratieproblemen
  • Cynisme
  • Woede
  • Gevoel “op de rand” te staan
  • Emotionele gevoeligheid
  • Meer roken/drinken
  • Jezelf terugtrekken/isoleren

Deel deze pagina

paginatitel | foto beschrijving