Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Veelgestelde vragen over burn-out, stress, depressie en de BoFit-methode

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over het herstel van je burn-out. Em hoe wij je daarmee kunnen helpen. Maar misschien ook wat een burn-out nou precies is en of jij daar wel last van hebt.

Daarom hebben wij de meest gestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag en vrijblijvend.

Algemene vragen over burn-out, stress en andere klachten

Wat is een burn-out?

Krijg je meer stress, spanning en druk te verwerken dan je aankunt, dan kun je overspannen raken. Duurt dit langer dan zes maanden en voel je je geestelijk en lichamelijk totaal uitgeput? Dan spreek je van een burn-out.

Een burn-out is (mogelijk) het gevolg van een kortsluiting tussen gevoel en verstand. Gevoel en verstand zitten niet meer op één lijn en botsen. Hierdoor kun je fysieke en psychische klachten ontwikkelen.

De combinatie van genetische aanleg, karakter en omgevingsfactoren bepaalt hoe gevoelig iemand is voor een burn-out. Mensen die er gevoelig voor zijn hebben vaak de neiging om in tijden van stress juist door te gaan. Zij kennen hun eigen grenzen niet.

Gevolgen van een burn-out

Je gevoel, verstand en lichaam zijn uit balans. Helder en systematisch denken en emoties verwerken lukt niet goed meer. Je hebt geen energie en kunt last hebben van allerlei klachten, zoals hyperventilatie, angst en paniek, en depressieklachten.

Meer weten over burn-out? Lees: Wat is een burn-out precies?

 

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Symptomen van burn-out kunnen zijn:

Minder zelfvertrouwen;
Vermoeidheid;
Cynisme;
Snel huilen, snel boos;
Slechte concentratie;
Slecht slapen;
Lusteloos;
Hartkloppingen;
Veel piekeren;
Veel of juist weinig eten;
Hoofdpijn en buikpijn;
Hyperventilatie;
Sociaal contact uit de weg gaan.

 

Lees ook: 73 symptomen van burn-out. Herken jij ze?

Wat zijn de symptomen van angst- en paniekklachten?

Iedereen voelt zich wel eens angstig of gespannen. Angst is namelijk een natuurlijke reactie op je omgeving. Bijvoorbeeld als er gevaar dreigt of als je een belangrijk examen moet doen. Een angst- of paniekaanval kan je plotseling overvallen en allerlei vervelende fysieke sensaties geven. Hieronder lees je de symptomen.

 

Symptomen van angst- of paniekaanval kunnen zijn:

Ademnood;
Zweten;
Gevoel dat je stikt;
Pijn in de borst;
Misselijkheid;
Duizeligheid en een licht gevoel in het hoofd;
Hartkloppingen;
Een gevoel dat de situatie onwerkelijk is;
Piekeren;
Angst om de controle kwijt te raken;
Angst om dood te gaan;
Koude rillingen of warmte opwellingen;
Gevoelloosheid of tintelingen;
Spierspanning;
Vermoeidheid;
Slechte concentratie;
Slecht slapen;
Prikkelbaar.

Houden angst- en paniekklachten lang aan, dan kunnen ze uiteindelijk een angst- of paniekstoornis worden. Bij een angst- of paniekstoornis is de angst geen gewone reactie op de omgeving of situatie. Angst is dan permanent aanwezig. Soms kun je zelfs niet meer slapen van de angst. In zo’n geval heeft je reactie niets (meer) te maken met de omgeving.

Gevolgen van een angst- of paniekstoornis

Een angst- of paniekstoornis kan je dagelijkse activiteiten volledig overheersen. Sommige mensen raken erdoor geïsoleerd en komen in een depressie terecht. Soms gaat angst gepaard met andere klachten, zoals vermoeidheid, concentratiestoornissen, prikkelbaarheid, spierspanning, slaapstoornissen en burn-out.

 

Lees meer over angst: Hoe ga je om met angst tijdens je burn-out?

Wat zijn de symptomen van een depressie?

Bij een depressie raken je gevoel en verstand uit balans. De symptomen verschillen van persoon tot persoon. De één wordt overdreven angstig, de ander slaapt heel veel of juist helemaal niet. Een depressie wordt daarom niet altijd direct herkend. Ondanks de verschillende uitingsvormen heeft elke vorm van depressie twee kenmerken gemeen: een zwaarmoedige of sombere stemming, en nergens meer plezier aan beleven.

Gevolgen van depressieve stemmingen

Sombere gedachten en nergens zin in hebben, zitten je plezier in het leven ernstig in de weg. Sommige mensen raken door hun gebrek aan energie en interesse geïsoleerd. Een depressie kan ook samengaan met een burn-out.

Lees ook: 3 significante verschillen tussen burn-out en depressie.

Symptomen van depressiviteit kunnen zijn:

Zwaarmoedige of sombere stemming;
Nergens meer plezier aan beleven;
Interesseverlies;
Slaapstoornissen;
Eetstoornissen;
(Hevige) stemmingswisselingen;
Traagheid of onrust;
Gespannenheid;
Angstklachten;
Geen of minder energie;
Minder zelfvertrouwen;
Schuldgevoelens;
Concentratieproblemen;
Piekeren;
Besluiteloosheid;
Denken aan de dood;
Lichamelijke klachten;
Libidoverlies.

Wat zijn de symptomen van stress?

Een beetje stress heb je nodig om efficiënt te kunnen leven en werken. Stress is pas een probleem als je het als negatief ervaart en hierdoor minder goed functioneert. Een te hoge werkdruk is één van de belangrijkste oorzaken van ongezonde of negatieve stress. Ook de combinatie van een hoge belasting op het werk en spanning in je privéleven kan stressklachten veroorzaken.

Gevolgen van ongezonde stress

Sta je lange tijd onder hoge druk en lukt het niet meer om te ontspannen? Je gevoel, verstand en lichaam raken dan uit balans. Je kunt overspannen raken en burn-outklachten krijgen.

Symptomen van ongezonde stress kunnen zijn:

Hoge bloeddruk;
Gespannen spieren;
Slaapproblemen;
Maagklachten;
Hoofdpijn;
Concentratieproblemen;
Cynisme;
Woede;
Gevoel ‘op de rand’ te staan;
Emotionele gevoeligheid;
Meer roken/drinken;
Jezelf terugtrekken/isoleren.

 

Wil je meer weten over stress? Lees dan dit blog: Alles wat je moeten weten over stress en de symptomen.

 

Vragen over BoFit en de BoFit-methode

Welk BoFit-programma is voor mij geschikt?

Tijdens je (gratis) intake bij BoFit wordt uitgebreid gekeken naar je situatie en advies gegeven over welk programma het beste hierbij past. Bel met ons gratis nummer 0800 – 533 04 55 of 06 – 2095 6985 om een vrijblijvende kennismaking te doen bij jou in de buurt. 

Wil je liever mailen? Vul dan het formulier in via de knop onderaan deze pagina, dan nemen wij binnen 24 uur contact met jou op.

Wie heeft baat bij een BoFit-hersteltraject?

Iedereen met een burn-out of stressgerelateerde klachten kan meedoen aan een BoFit-herstelprogramma.

Zit BoFit ook in mijn regio?

Ja. BoFit is landelijk actief met coaches door heel Nederland en in elke provincie. Er zit dus altijd een BoFit-coach bij jou in de buurt.

Is BoFit een sportprogramma?

Nee, absoluut niet. Ons programma bestaat uit cognitieve coaching en bewegen in de natuur zonder prestatiedruk. Dit betekent dat we goed kijken naar wat jouw lichaam en jouw conditie aankunnen. In de praktijk komt dit neer op het doen van (lichte) lichaamsoefeningen, ademhalingsoefeningen en verantwoorde conditieopbouw.

Moet ik voor een kennismaking sportschoenen aan?

Nee, je hoeft voor een kennismaking geen sportschoenen aan. Hou er wel rekening mee dat je in een natuurgebied loopt en de paden modderig of hobbelig kunnen zijn. Trek daarom in ieder geval geschikte schoenen aan om mee te wandelen.

Welke kleding en schoenen draag ik tijdens een BoFit-sessie?

Je draagt sportieve kleding waarin je vrij kunt bewegen. Hardloopschoenen zijn aan te raden omdat je met een ander type schoen sneller blessures kunt oplopen.

Hoe wordt een BoFit-traject vergoed?

Ben je werknemer dan worden de kosten van een BoFit-programma in veel gevallen door je werkgever betaald. Bedrijven zijn hier meestal voor verzekerd of kunnen het aftrekken als bedrijfskosten. 

Ben je ondernemer? En heb je een AOV? Neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij en vraag of BoFit wordt vergoed.

Heb je een ziektewetuitkering via het UWV? Ook via het UWV worden de meeste BoFit-programma’s vergoed. 

BoFit zit niet in de particuliere ziektekostenverzekering. Je kunt in dat geval ervoor kiezen om het programma zelf te betalen. Neem met ons contact op om te vragen naar de mogelijkheden. 

Wanneer kan ik de intake doen?

Je kan, na aanmelding bij BoFit, binnen een week een vrijblijvende kennismaking doen in jouw regio. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wat is het resultaat van een Bofit-traject?

Met een BoFit-hersteltraject werken we naar een klachtenvrij resultaat en volledige arbeidsgeschiktheid toe.

Wat is het verschil tussen een psycholoog en de BoFit-methode?

Er is een verschil in aanpak tussen een psycholoog en de BoFit-methode. Een psycholoog is meer therapeutisch gericht op de diagnose en behandeling. BoFit werkt daarentegen ontwikkelingsgericht zowel op fysiek, emotioneel en mentaal gebied. Beide partijen kunnen elkaar goed aanvullen.

Wordt de opdrachtgever bij het hersteltraject betrokken? En hoe gaan jullie om met persoonlijke informatie?

Wij verzorgen digitale updates die na iedere vier sessies naar je werkgever worden gestuurd. Op deze manier blijft je werkgever op de hoogte van je herstel. Medische en privé-informatie worden hierin niet verstrekt. Je leest als eerste de update en je moet toestemming geven om het te verzenden.