Burn-out ervaring van Erik | ondernemer en overmatig piekeren
Ik heb een eigen bedrijf met 18 medewerkers. Plotseling kwam er een grote hoeveelheid werk op mij af. Er deed zich een heel vervelende en onvoorziene situatie voor binnen mijn bedrijf, wat buiten mijn macht lag.
Mijn standaardwerkzaamheden gingen gewoon door, en een dubbele hoeveelheid werk kwam er bovenop. Ik probeerde lange tijd alle ballen in de lucht te houden. Er kwamen daarnaast medewerkers aan mijn bureau met vragen, en klanten die te lang of niet op antwoorden wachtten. Ik ging hierdoor overmatig piekeren. Ik voelde een grote verantwoordelijkheid voor mijn bedrijf. Hoe moest het nu verder? Dat kun je heel lang volhouden, maar toch knapte ook bij mij het elastiekje op enig moment.
Na een tijd van veel stress, heel erg lang, slecht en vooral kort slapen, zaten op een avond mijn kinderen en vrouw thuis op mij te wachten. Ze prikten door het harnas heen. “Gaat het wel goed met jou pa? We hebben de huisarts al voor je gebeld, maar je moet zelf bellen, zei de huisarts”. Ik had signalen afgegeven waardoor mijn gezin zich ernstig zorgen om mij maakte.
Direct de volgende dag heb ik contact opgenomen met de huisarts en mijn arbeidsongeschiktheidsverzekeraar. Via de AOV-verzekeraar ben ik met BoFit in contact gekomen, en kreeg ik Suzanne als coach toegewezen.
In de maanden daarna werd ik in de sessies – die allemaal in de natuur/bos plaatsvinden – regelmatig door Suzanne met de neus op de feiten gedrukt. Van het herkennen en erkennen van de situatie en problemen, tot aan het werken aan een oplossing. Hoe ik daarin terecht was gekomen en hoe daarmee om te gaan richting de toekomst.
Simpele maar doeltreffende oefeningen leerde Suzanne mij aan. Onderwerpen zoals de ‘Cirkel van invloed’ en de ‘Dramadriehoek’ (ben je slachtoffer, aanklager of helper) waren echte eyeopeners. En ook ademhalingstechnieken en het verruimen van mijn eigen blikveld hebben bijgedragen aan mijn herstel. Wat mij altijd zal bijblijven is een oefening waarin ik heb mogen ervaren dat ik niet alle problemen en zorgen alleen te hoef te dragen. Dat ik om steun en hulp mag vragen, en ik beter mag leren delegeren.
Bijna een jaar verder, ben ik nu zover dat ik – mede dankzij Suzanne van BoFit – de situatie beter aankan. Ik zie de toekomst weer rooskleurig tegemoet. Ook de samenwerking/terugkoppeling met de arbeidsdeskundige van de AOV-verzekeraar speelde daarin een rol. Suzanne leerde mij anders naar dingen kijken, fases erkennen en herkennen. Niet maar altijd ‘aan’ staan, maar ook tijd aan jezelf besteden en vooral goed voor jezelf zorgen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal dus.
Ik hoop niet snel in eenzelfde situatie terecht te komen. Mocht dat wel zo zijn, dan weet ik dat er mensen zijn zoals Suzanne die je kunt benaderen. Zij kunnen helpen om er uiteindelijk sterker uit te komen.
0 reacties