06 2095 6938 info@bofit.nl

6 effectieve manieren om ‘nee’ te zeggen

door | mrt 28, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Zegt u altijd ‘ja’ op vragen en verzoeken van anderen? Veel mensen met een burn-out hebben hier last van. Als u altijd ingaat op de wensen van uw omgeving, pleegt u roofbouw op uzelf. Uw zelfvertrouwen leidt eronder en gevoelens van ontevredenheid en boosheid voeren uiteindelijk de boventoon. Dus hoe doet u dat, ‘nee’ zeggen?

Anderen boven uzelf plaatsen

Mensen die moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen hebben moeite om zichzelf voorop te zetten. Ze vinden het normaal voor anderen klaar te staan, vinden de mening van anderen belangrijk, houden van een harmonieuze omgeving en vermijden conflicten liever. Op zich is hier natuurlijk helemaal niets mis mee. Behalve als u de belangen van de ander boven die van uzelf stelt. Want het gevolg is namelijk dat u zeer geregeld over uw grenzen gaat. U leeft hiermee naar de waarden van de ander. Hierdoor leidt u niet het leven dat u wilt en dat echt bij u past. En dat gaat op een gegeven moment wringen.

Over uw grenzen gaan

Uiteindelijk kan een groeiende ontevredenheid ontstaan. U doet tenslotte alles om de goedkeuring van uw omgeving te krijgen, maar u krijgt er niet hetzelfde voor terug. U krijgt bijvoorbeeld geen uitnodiging voor een feestje terwijl u die ander de vorige keer zo goed geholpen had. En als u eens een keertje ‘nee’ zegt, dan krijgt u direct gedonder. Dit alles maakt dat u zich steeds vaker boos voelt en de ander als de schuldige ziet. Maar in feite bent u boos op uzelf. Door altijd maar te moeten klaarstaan gaat u te vaak over uw grenzen. En als u heel eerlijk bent en naar uzelf had geluisterd, dan had u misschien helemaal geen zin om die ander te helpen. Maar u vond dat het moest.

Leer ‘nee’ zeggen

Leren ‘nee’ zeggen is een heel proces. Het zal niet meteen van een leien dakje gaan. Uw omgeving zal eerst tegensputteren omdat ze niet anders gewend zijn dan dat u alles doet wat ze vragen. Het is dus een kwestie van leren, vallen, opstaan en doorzetten. Maar het is de moeite waard. U gaat zich vrijer voelen en bouwt meer zelfvertrouwen op.

foto vrouw aan het water

6 effectieve manieren om ‘nee’ te zeggen

1. Neem de tijd

Neem de tijd om een beslissing te maken. Voor dat u meteen ‘ja’ zegt, geeft standaard aan dat u er even over na wilt denken. Luister hierbij goed naar de signalen van uw lichaam. Voelt u weerstand? Dan is het geen goed idee om op een voorstel in te gaan. Prent in uw hoofd dat u iedere keer roofbouw pleegt als u toch iets tegen uw zin in doet.

2. Luister niet naar ‘ja, maar…’

Misschien voelt u wel dat u iets niet wilt doen, maar er is ook een stemmetje in uw hoofd dat zegt ‘ja, maar…’ . Luister hier niet naar. Dit is het stemmetje dat u iedere keer over die streep trekt terwijl u eigenlijk niet wilt. Het is de stem van uw verstand die aangeeft wat u zou moeten doen en u aanzet tot schuldgevoelens. U heeft altijd het recht om ‘nee’ te zeggen, hier hoeft u zich niet schuldig over te voelen.

3. Bouw zelfvertrouwen op

Vind uzelf de moeite waard. Besteed tijd met uzelf alsof u uw beste vriend of vriendin bent. Maak ruimte vrij in uw agenda om iets te doen wat u leuk vindt. En zorg dat die afspraak met uzelf heilig is. Geef uzelf complimenten, vooral als u ‘nee’ heeft gezegd terwijl u dit moeilijk vond. Zelfvertrouwen maakt het makkelijker om grenzen aan te geven.

4. Kijk hoe anderen het doen

Let eens op hoe anderen ‘nee’ zeggen. U kunt hier veel van leren. U komt op ideeën waar u zelf niet zo snel aan had gedacht. Let ook op uw eigen reactie. Vind u het vervelend als iemand ‘nee’ zegt. Zo ja, wanneer vindt u dat? En heeft dit te maken met de manier waarop iemand het brengt? En wanneer vindt u het niet erg?

5. Oefen met anderen

Oefen met mensen die dicht bij u staan. Vraag of ze iets simpels willen voorstellen en zeg hier ‘nee’ op. Let op hoe u zich hierbij voelt. Realiseert u zich dat u geen ‘nee’ zegt tegen de persoon, maar tegen dat wat gevraagd wordt. Dat maakt het ‘nee’ zeggen minder intens.

6. Stel voorwaarden

Vind u het toch nog een stap te ver om heel direct ‘nee’ te zeggen? Zeg dan ja, maar stel hier voorwaarden bij. Bijvoorbeeld: Ja, ik wil oppassen, maar alleen incidenteel. Of: ja, ik wil je helpen met schilderen, maar niet meer dan twee uurtjes. Zie dit als een tussenstap om vervolgens volledig ‘nee’ te zeggen.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.