06 2095 6938 info@bofit.nl

6 manieren waarop stress zich in uw lichaam uit (1)

door | feb 5, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Vind u het lastig om stress te herkennen? Dan bent u niet de enige. Veel mensen met (bijna) burn-out herkennen stresssignalen slecht. In deze serie van drie blogs geven we aan hoe stress zich uit. In dit eerste deel leest u zes manieren waarop uw lichaam stress aangeeft. Zo herkent u deze signalen eerder en kunt u ze gericht aanpakken.

1. Verkramping spieren

Schouder-, rug- en nekpijn kan een teken zijn dat u te lang in een houding heeft gezeten. Dat komt bijvoorbeeld door te weinig pauze nemen of te verkrampt aan het werk zijn. Beiden zijn een uiting van stress. U heeft namelijk te weinig ruimte voor ontspanning genomen omdat hier in uw beleving geen tijd voor was. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor schouder-, nek- en rugklachten. Ook spierspanning in andere delen van uw lichaam kunnen verband houden met stress.

2. Geregeld ziek zijn

Ben u vaak verkouden of grieperig? Een lage weerstand kan de oorzaak zijn. En dat kan weer veroorzaakt worden door stress. Hoe zit dat? Bij een stresssituatie geven de bijnieren hormonen af die onder andere zorgen voor afname van witte bloedcellen. Het lichaam heeft namelijk een andere prioriteit: stress aanpakken. Die witte bloedcellen heeft u nodig voor herstel. Uw weerstand neemt hiermee dus af en ziekte ligt op de loer.

3. Vermoeidheid

Vermoeidheid is iets wat bijna is ‘ingeburgerd’ in onze maatschappij. Onder het mom van ‘flink zijn’ en ‘even doorzetten’ negeren veel mensen vermoeidheidssignalen. Ze nemen hiermee niet de tijd om te herstellen of gas terug te nemen. Vermoeid zijn betekent dat uw energie op is of op een laag pitje staat. Het is een signaal van uw lijf om uit te rusten en bij te tanken.

4. Hoge ademhaling

Bij spanning en stress zet de ademhaling zich voor even vast. De ademhaling wordt daardoor sneller en hoger. Hierdoor ververst de lucht te vaak en gaat er koolzuurstof (CO2) verloren. Om dit tekort aan te vullen moet er weer snel lucht bij en wordt de ademhaling hoger. Dit veroorzaakt een vicieuze cirkel.

foto man op rots

5. Verhoogde bloeddruk

Stress veroorzaakt een vecht- of vluchthouding. De hormonen die hierbij worden aangemaakt, zoals epinefrine en cortisol, zorgen dat de bloeddruk verhoogt. Het lichaam is klaar om aan gevaar te ontsnappen. Een hoge bloeddruk kan schade veroorzaken aan hart, bloedvaten en nieren.

6. Slecht slapen

Onrust, stress en piekeren kunnen uw nachtrust verstoren. Maar andersom is ook waar: slecht slapen veroorzaakt extra stress. Ook hier zit u in een vicieuze cirkel. De oorzaak van slecht slapen aanpakken is dus essentieel om erger te voorkomen.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren waarop stress zich in uw lichaam uit. Twijfelt u of stress de oorzaak is van fysieke klachten? Vraag altijd advies bij uw huisarts of een specialist.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.