Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

6 manieren waarop stress zich in je lichaam uit (1)

door | feb 5, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Vind je het lastig om stress te herkennen? Dan ben je niet de enige. Veel mensen met (bijna) burn-out herkennen stresssignalen slecht. In deze serie van drie blogs geven we aan hoe stress zich uit. In dit eerste deel lees je zes manieren waarop je lichaam stress aangeeft. Zo herken je deze signalen eerder en kun je ze gericht aanpakken.

 

1. Verkramping spieren

Schouder-, rug- en nekpijn kunnen een teken zijn dat je te lang in een houding hebt gezeten. Dat komt bijvoorbeeld door te weinig pauze nemen of te verkrampt aan het werk zijn. Beiden zijn een uiting van stress. Je hebt namelijk te weinig ruimte voor ontspanning genomen omdat hier in jouw beleving geen tijd voor was. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor schouder-, nek- en rugklachten. Ook spierspanning in andere delen van je lichaam kunnen verband houden met stress.

2. Geregeld ziek zijn

Ben je vaak verkouden of grieperig? Een lage weerstand kan de oorzaak zijn. En dat kan weer veroorzaakt worden door stress. Hoe zit dat? Bij een stresssituatie geven de bijnieren hormonen af die onder andere zorgen voor afname van witte bloedcellen. Het lichaam heeft namelijk een andere prioriteit: stress aanpakken. Die witte bloedcellen heb je nodig voor herstel. Je weerstand neemt hiermee dus af en ziekte ligt op de loer.

3. Vermoeidheid

Vermoeidheid is iets wat bijna is ‘ingeburgerd’ in onze maatschappij. Onder het mom van ‘flink zijn’ en ‘even doorzetten’ negeren veel mensen vermoeidheidssignalen. Ze nemen hiermee niet de tijd om te herstellen of gas terug te nemen. Vermoeid zijn betekent dat je energie op is of op een laag pitje staat. Het is een signaal van je lijf om uit te rusten en bij te tanken.

4. Hoge ademhaling

Bij spanning en stress zet de ademhaling zich voor even vast. De ademhaling wordt daardoor sneller en hoger. Hierdoor ververst de lucht te vaak en gaat er koolzuurstof (CO2) verloren. Om dit tekort aan te vullen moet er weer snel lucht bij en wordt de ademhaling hoger. Dit veroorzaakt een vicieuze cirkel.

 

foto man op rots

5. Verhoogde bloeddruk

Stress veroorzaakt een vecht- of vluchthouding. De hormonen die hierbij worden aangemaakt, zoals epinefrine en cortisol zorgen dat de bloeddruk verhoogt. Het lichaam is klaar om aan gevaar te ontsnappen. Een hoge bloeddruk kan schade veroorzaken aan hart, bloedvaten en nieren.

6. Slecht slapen

Onrust, stress en piekeren kunnen je nachtrust verstoren. Maar andersom is ook waar: slecht slapen veroorzaakt extra stress. Ook hier zit je in een vicieuze cirkel. De oorzaak van slecht slapen aanpakken is dus essentieel om erger te voorkomen.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren waarop stress zich in je lichaam uit. Twijfelt je of stress de oorzaak is van fysieke klachten? Vraag altijd advies bij je huisarts of een specialist.

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Hoe lang zit je thuis met een burn-out?

Als je net burn-out bent geraakt, ben je natuurlijk gemotiveerd om snel weer aan de slag te gaan. Alleen, je lichaam reageert hierop heel anders en lijkt een geheel eigen wil te hebben. Daarom wil je mogelijk weten hoe lang je herstel duurt. Een eenduidig antwoord...

foto bo bogaard

Machtsvertoon, waarom?

Intimidatie, bedreiging en agressie, het is niet te tolereren maar komt steeds meer voor. Laat ik het zo zeggen: het komt steeds meer in beeld en er wordt ook steeds meer over gesproken. Hulpverleners, politie en nu ook gemeenteraadsleden worden vaak...