06 2095 6938 info@bofit.nl

Hoe herkent u emotionele stress? (2)

door | feb 12, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Vind u het lastig om stress te herkennen? Dan bent u niet de enige. Veel mensen met (bijna) burn-out herkennen stresssignalen slecht. In deze serie van drie blogs geven we aan hoe stress zich uit. In dit tweede deel leest u wat stress met uw emoties doet. Zo herkent u deze signalen eerder en kunt u ze gericht aanpakken. Wij geven u vijf belangrijke emotionele stresssignalen.

1. Woedeaanvallen

Woede is vaak een teken dat u over uw grenzen bent gegaan. U raakt steeds meer geïrriteerd dat u zich moet aanpassen aan uw omgeving en u dingen moet doen die niet bij u passen. Op een gegeven moment kunt u deze emotie niet meer onder controle houden en krijgt u last van woedeaanvallen. U wordt dan om iets heel kleins al ontzettend kwaad. Alles wat u tot dan toe heeft ingeslikt komt er in één keer uit.

2. Huilbuien

Wanneer u burn-out bent kunt u soms onbedaarlijke huilbuien krijgen. Vaak in situaties waar u liever niet huilt. Zoals op uw werk of in een winkel. Het is heel lastig om uw tranen tegen te houden. De oorzaak van deze huilbuien ligt vaak in een opeenstapeling van onverwerkt verdriet. Mogelijk heeft u in uw leven te maken gehad met teleurstellingen die u niet goed heeft verwerkt. Ze wegstoppen wil helaas niet zeggen dat deze emoties ook verdwijnen.

3. Cynisme

Cynisme heeft te maken met wantrouwen. Bijvoorbeeld omdat u op uw werk geen vertrouwen meer heeft in uw werkgever. Er is te veel gebeurd en u gelooft niet meer in een oplossing. Ook kunt u cynisch raken in relaties doordat u te vaak bent teleurgesteld. Het kenmerk van cynisme is een negatieve en kritische houding. U probeert in elke situatie een probleem te zien en de negatieve kant te belichten. Het is een manier om uzelf te beschermen tegen teleurstellingen, wat helaas vaak niet lukt.

foto bos

4. Angst

Angst is een natuurlijke reactie op gevaar in de omgeving. Maar als er geen bedreiging in uw omgeving is en u bent toch angstig, dan is er meer aan de hand. Angst kan een reactie zijn op langdurige stress en/of een heftige gebeurtenis. Een ongezonde leefstijl (bijvoorbeeld veel roken, onregelmatig slapen en alcohol) verergert de klachten vaak. Het zenuwstelsel raakt overactief en verstoort bepaalde lichaamsfuncties. Dit is van invloed op uw denken. Het onderbewuste zoekt een reden voor dit verstoorde patroon en ‘verzint’ angstsituaties om dit te legitimeren.

5. Somberheid

U heeft geen zin om uit uw bed te komen. U vindt het steeds lastiger om echt te genieten van het leven. Of u maakt zich veel zorgen. Vaak gaat somberheid ook gepaard met verdriet. Somberheid kent verschillende oorzaken. Zoals het verlies van een dierbare of een nare ervaring. Langdurig kampen met sombere gevoelens kan soms overslaan in depressie.

Natuurlijk zijn er meerdere manieren waarop stress zich emotioneel uit. Twijfelt u of stress de oorzaak is van emotionele klachten? Vraag altijd advies bij uw huisarts of een specialist.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.