06 2095 6938 info@bofit.nl

Hoe ga je om met angst tijdens je burn-out?

door | feb 21, 2019 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Angst- en paniekaanvallen kunnen zeker voorkomen tijdens je burn-out. Natuurlijk wil je weten hoe je hier zo goed mogelijk mee kunt omgaan. Lees in dit blog hoe je je angstklachten aanpakt.

Zweten en trillen

“Begin februari werd ik ‘s nachts wakker en dacht dat ik dood ging. Mijn hart sloeg op hol, ik kreeg het warm en kon niet meer goed ademhalen”, vertelt Chantal. Ze sprak de volgende dag af bij de huisarts en kreeg te horen dat ze een paniekaanval had in combinatie met hyperventilatie. Vaak is de aanleiding van zo’n paniekaanval niet duidelijk en heb je er plotseling last van. Je kunt gaan zweten, trillen, duizelig en misselijk worden, en zelfs het gevoel hebben dat je flauwvalt of doodgaat. Gelukkig kun je niet echt doodgaan aan een paniekaanval. Maar vervelend is het wel.

Angststoornis

Ook Ingrid overkwam een paniekaanval in combinatie met hyperventilatie: “Ik kon niet eten en voelde me raar, afwezig. Tijdens een gesprek met een collega sprak ik dat ook uit. Ik had het gevoel flauw te gaan vallen. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan, blij dat ik veilig thuis was gekomen en in bed kon gaan liggen. Daarna ben ik weer gaan werken. Na twee dagen werd ik ’s ochtends wakker met een beklemmend gevoel en het gevoel te moeten overgeven. Ik moest terugdenken aan de scepsis (bloedvergiftiging, red.) die ik ooit heb gehad. Hetzelfde gevoel.” Bij Ingrid kwam de paniekaanval ook weer terug. Houd zo’n paniekaanval voor lange tijd aan dan spreek je van een stoornis waarbij je de dingen gaat vermijden die je angst opleveren. Zoals een sociale fobie, straatvrees of faalangst. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom is het belangrijk iets met je angstgevoelens te doen.

Het angstmonster

Dat angst en paniek geregeld bij burn-out voorkomen heeft een reden. Wanneer het lichaam is overbelast reageert het door extra aanmaak van cortisol. Ook bij angst- en paniekstoornissen heb je een verhoogd cortisolgehalte. De stap van burn-out naar angst en paniek is hierdoor niet groot. Maar het gebeurt niet zo maar. Bo Bogaard, oprichter van BoFit, zegt hierover: “Het ‘angstmonster’ slaat toe zodra het genoeg hapklare brokken krijgt. Voedhet met ‘strijd’, ‘moeten’, ‘druk’, ‘haast’, ‘prestatiedrang’ en ‘controledrift’ en het monster wordt steeds groter. Het dendert door je hele lijf en roept onrust op, paniek, verkramping en allerlei negatieve gedachten. Het pakt je in en het leven wordt steeds meer overleven.”

Depersonalisatie

Sommige mensen hebben naast deze angstklachten ook last van depersonalisatie. Dit is een psychische klacht die veel bij angstproblematiek voorkomt. Je ervaart dan vervreemding van je lichaam en je omgeving. Dit is een enge ervaring die je angstgevoelens ook weer voedt. En dit is jammer, want eigenlijk is het juist heel goed dat dit gebeurd. Je lichaam en emoties geven hiermee een duidelijk signaal naar het verstandelijk brein dat je veel te lang heb ingeschakeld om te overleven. Bijvoorbeeld doordat je gevoelens van onvrede te lang hebt gerelativeerd.

 

 

Angstgevoelens veranderen

Gelukkig is er iets te doen aan deze nare klachten van een burn-out. Bogaard: “Het mooie is dat je als mens alles in je hebt om angst en paniek te veranderen. Om er meer zelfvertrouwen en eigenwaarde voor terug te krijgen. Je accepteert uiteindelijk je beperking makkelijker en weet ermee om te gaan.” Je klachten aanpakken begint met het niet meer voeden van het ‘angstmonster’ en jezelf niet meer onder druk zetten. Acceptatie, hoe moeilijk ook, geeft meer rust in je angstbeleving. Kijk eens kritisch naar de gedachten die angst oproepen. Waar ben je eigenlijk bang voor en hoe irreëel zijn deze gedachten? Dat maakt nog niet dat angstige gevoelens verdwijnen, maar je kunt ze wel beter relativeren en hierdoor hanteren. Daarnaast helpt het om naar buiten te gaan en regelmatig te bewegen waardoor je humeur verbetert en je meer energie krijgt. Praten over je angsten, zeker met gelijkgestemden, helpt om je angsten een plek te geven en er wat meer met afstand naar te kijken. Ook schrijven kan hierbij goed helpen.

Angst en paniek de baas

Van angst- en paniekklachten kun je dus echt afkomen. Zo werd Josje haar angstgevoelens bij BoFit de baas. “In de natuur ging ik samen met mijn coach Simone de uitdaging aan met mezelf. Langzaam voelde ik mijn voeten en later mijn benen weer. Door ademhaling kon ik paniekgevoelens de baas worden. Van het sporten kon ik weer genieten zonder dat ik moest presteren van mezelf. Ik leerde open te zijn over mijn piekergevoelens en ermee te dealen zonder het weg te stoppen.”

Behandeling

BoFit legt in haar begeleiding juist niet de focus op de angst. Want waar je op focust wordt groter. Daarom kijken we naar wat de angst heeft gevoed en wat nodig is om fysiek, emotioneel en mentaal weer in balans te komen en te blijven. In veel gevallen gaan angstgevoelens dan vanzelf weg, tenzij er sprake is van ernstige generalisatie (als angst een gewoonte is geworden). Dan kan er naast de begeleiding van BoFit ook aanvullende behandeling via een therapeut nodig zijn. Kamp jij met angstgevoelens? Weet dat je er vanaf kunt komen en vraag hulp als je er niet uit komt. Uiteindelijk kom je er weer sterker uit.

 

Lees ook: Hoe ontstaat angst

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.