Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak angst en paniek beheersbaar

door | mei 2, 2016 | BoFit Burn-out Blog

Angst is een nuttige reactie op gevaar, maar sommige mensen zijn vaak bang om niets. Ze worden voelen zich heel angstig of raken in paniek door situaties die niet echt gevaarlijk zijn. Zoals de weg niet kunnen vinden of het zien van een aangelijnde hond op straat. Hoe krijg je onnodige angstige gevoelens onder controle?

Verschillende vormen van angst

Je kunt voor iets specifieks bang zijn en angstig worden als je daarmee in aanraking komt. Veel mensen zijn bijvoorbeeld bang voor spinnen en krijgen al koude rillingen als ze aan spinnen denken. Anderen zijn niet bang voor iets specifieks, maar voelen zich voortdurend angstig en bezorgd. Ze hebben continu een vaag gevoel van onheil. Of ze worden zonder duidelijke aanleiding overvallen door een paniekaanval. Op welke manier je er ook last van hebt, angst en paniek kunnen je dagelijks leven enorm beperken.

 

angst, paniek

Maak angst en paniek beheersbaar, 5 tips:

  1. Bekijk angstige gedachten kritisch, hoe reëel zijn ze eigenlijk?
  2. Dreigt er geen echt gevaar, geef dan zo min mogelijk toe aan je angst en paniek.
  3. Doe ontspanningsoefeningen om je angst- of paniekaanval onder controle te krijgen.
  4. Zoek afleiding als angstige gevoelens opkomen, kijk naar buiten of luister muziek.
  5. Schaam je niet, maar praat erover met mensen die je vertrouwt.

 

Luister ook naar deze aflevering van De Burn-out Podcast: Een visie op angst en paniek

Laat een angststoornis behandelen

Zijn de angstige gevoelens buitensporig en beheersen ze je dagelijkse doen en laten, dan kan er sprake zijn van een angststoornis. Er gaat dan iets mis in het samenspel tussen de snelle instinctieve reactie van ons brein op dreigend gevaar en onze rationele inschatting van de mate van gevaar. Angst- en paniekaanvallen komen onder andere veel voor bij mensen met een depressie. Een angststoornis is in veel gevallen goed te behandelen. Hoe eerder, hoe beter. Neem contact op met de huisarts voor een verwijzing naar de juiste specialist.

 

Bron:
mentaalfit.nl

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Dit moet er op je werk geregeld worden als je burn-out bent

Je voelt je beroerd en het enige wat je wilt is rust. Toch moet er het een en ander geregeld worden als je een burn-out hebt. Zo heb je te maken met je werkgever, de bedrijfsarts of het UWV. Weet je van te voren wat je te wachten staat dan scheelt dat een hoop...

foto bo bogaard

De natuur doet je goed

Op een regenachtige middag in de winter, 7 graden (!) en met een nevelige achtergrond, lopen we heerlijk over het strand. Kijkend naar de Noordzee. De natuur is een prachtig decor om te herstellen van een burn-out, angst en paniek en andere stress...