Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

5 gegronde redenen waarom burn-out niet je eigen schuld is

door | okt 30, 2018 | BoFit Burn-out Blog

Voel jij je schuldig omdat je een burn-out hebt? Omdat je denkt dat het je eigen schuld is? Of omdat je denkt dat je het had kunnen voorkomen? Je bent niet de enige die met dit soort gevoelens rondloopt. Schuldgevoel bij je burn-out is heel normaal. In dit blog leggen we je uit waarom een burn-out echt niet je eigen schuld is.

 

Andere keuzes maken

Als je burn-out raakt, raakt dat je hele omgeving. Je werkgever, je partner, je gezin. Soms legt het hiermee ook een druk of meer verantwoording bij je dierbaren neer. Dat kan bij jou gevoelens van schuld oproepen. Je vraagt je mogelijk af of je het anders had kunnen doen. Je graaft in je verleden en komt situaties tegen waarin je misschien anders had kunnen handelen of andere keuzes had kunnen maken. Hierdoor wordt je schuldgevoel alleen maar groter. En natuurlijk weet je ook dat schuldgevoelens je herstel niet bevorderen. Daarom geven we je hier 5 gegronde redenen die je helpen om je schuldgevoel te begrijpen en naast je neer te leggen.

 

5 gegronde redenen waarom burn-out niet je eigen schuld is:

 

 

Reden 1: een burn-out kan iedereen overkomen

In principe kan iedereen een burn-out krijgen. Juist de harde werkers, de doorzetters,  de ‘niet zeuren maar doen’-types en de ‘dat overkomt mij niet’-mensen zijn gevoelig voor een burn-out. Natuurlijk, de een kan beter tegen stress dan de ander. En niet iedereen krijgt een burn-out. Toch kunnen omstandigheden een doorslaggevende factor zijn. Zet die stressbestendige collega maar eens in een andere omgeving en er kan iets getriggerd worden waardoor hij of zij wel een burn-out krijgt. Dus iedereen kan een burn-out krijgen, ook jij.

Reden 2: je hebt gedaan wat je dacht dat goed was

Denken dat je het anders had kunnen doen is een verleidelijke gedachte waar veel mensen intrappen. Op een bepaald niveau heb je misschien wel aangevoeld dat er iets niet helemaal lekker zat. Toch had je op dat moment niet het bewustzijn om iets met je klachten te doen. Anders had je het namelijk wel gedaan. Vergelijk het eens met het bewustzijn van een kind. Je neemt een klein kind ook niet kwalijk dat het nog niet kan lopen. Het heeft nog niet de kennis en ervaring om dit te kunnen. Zo zit het ook met jou. Je had nog niet de kennis, ervaring en het bewustzijn om het anders aan te pakken. En je hebt met de beste intenties bepaalde keuzes gemaakt. Daarom kun je jezelf niet kwalijk nemen dat je burn-out raakt.

 

 

burn-out, eigen schuld

 

 

Reden 3: je omgeving kan overweldigend zijn

Stel: je zit in een omgeving die houdt van stevige, bourgondische maaltijden maar jij houdt meer van kleine, gezonde porties. Maar omdat iedereen dit lekker vindt en je hier opmerkingen over krijgt, pas je je op een gegeven moment aan. Hierdoor ga je continu over je grenzen. Dat is geen zwakte; het zit in je genen om te overleven en die overlevingskansen zijn groter in een groep. Je hebt die groep nodig om je geliefd en gesteund te voelen. Je verzetten tegen de heersende normen en waarden kan enorm veel energie kosten. Daarnaast kun je aan jezelf gaan twijfelen als iedereen om je heen anders denkt dan jij. Je hebt heel wat moed en doorzettingsvermogen nodig om toch je eigen grenzen te blijven stellen. Je simpelweg aanpassen kan je op korte termijn een hoop energie en vermoeidheid sparen. En soms is dat de beste oplossing. Je kunt jezelf daarom niet kwalijk nemen dat je burn-out raakt omdat je overweldigd werd door de groepsdruk.

Reden 4: burn-out ontstaat in je kindertijd

Als kind leer je van je ouders waar grenzen liggen. Door middel van het ontvangen van complimenten en correcties leer je wat wel en niet mag. Maar het blijven de grenzen van je ouders. Zelf ben je nog te jong om aan te geven wat wel en niet bij je past. Je voegt je naar de regels en denkt uiteindelijk dat dit jouw grenzen zijn. Tijdens een burn-out kom je er achter datdeze grenzen niet altijd even goed voor jou zijn. Je moet uiteindelijk jezelf opnieuw leren kennen samen met jouw nieuwe grenzen. Burn-out is dus nooit je eigen schuld vanwege deze diep ingesleten patronen.

 

Lees ook meer over het ontstaan van burn-out in: Grenzen stellen, hoe doe je dat?

 

Reden 5: je omstandigheden kunnen tegenzitten

Je komt net bij een bedrijf te werken dat na een jaar failliet is. Je treft een partner die ziek wordt. Je ouders overlijden vroegtijdig. Er zijn zo veel omstandigheden die er voor kunnen zorgen dat je burn-out raakt. En de een heeft hier meer pech mee dan de ander. Op je omstandigheden heb je niet altijd grip.Het is dus niet jouw schuld en keuze dat je een aantal vervelende ervaringen achter de rug hebt en dat dit je te veel is geworden.

 

Steek je energie in je herstel

Je niet meer schuldig voelen over je burn-out gaat niet van de een op de andere dag over. Jezelf geregeld confronteren met bovenstaande redenen kunnen je helpen om anders naar je burn-out te kijken. Print dit blog uit of schrijf de 5 redenen over op een papiertje en hang dit op een zichtbare plek. Op deze manier kun je jezelf er iedere dag van verzekeren dat je al je energie mag steken in je herstel en niet in je schuldgevoel. Daarnaast, wat je geleerd hebt in het verleden neem je mee naar je toekomst. Zo maak je bewustere keuzes die veel beter bij je passen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

burn-out en hechtingsstijl

Dit is de invloed van je hechtingsstijl op burn-out

Een onveilige hechtingsstijl heeft niet alleen invloed op je relaties, maar op alle gebieden van je leven. Daarom kan het ook een behoorlijke impact geven op je burn-out en het herstel hiervan. Hoe zit dat precies? Veilige hechtingsstijl Je hechtingstijl is de...

Zakenman met chronische stress kijkt uit op kantoren

Dit is het verschil tussen acute en chronische stress

Stress is niet per se ongezond. Je hebt het zelfs nodig in je leven. Maar als je er te lang last van hebt dan kan het chronisch worden en je gezondheid aantasten. Bij BoFit werken we al 20 jaar met stressklachten. Wat het verschil is tussen acute en chronische...