06 2095 6938 info@bofit.nl

3 significante verschillen tussen burn-out en depressie

door | jan 16, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Een depressie wordt op een andere manier aangepakt en behandeld dan een burn-out. Daarom is het belangrijk te weten of u met een depressie of burn-out kampt. Hierdoor vindt u de begeleiding die het beste past bij uw situatie en is de kans op herstel groter. BoFit noemt de drie belangrijkste verschillen tussen burn-out en depressie.

In beweging

De symptomen van burn-out en depressie lijken op elkaar. Bij beiden heeft u bijvoorbeeld last van lusteloosheid, slaapt u slecht of laat uw geheugen u regelmatig in de steek. Maar er zijn ook grote verschillen. Bij een depressie wordt u door uw behandelaar vaak aangezet om weer iets te doen, om in beweging te komen. Bij een burn-out is dit in het begin juist uit den boze. Lees hieronder nog 3 significante verschillen.

1. Nergens zin in

Er is een groot verschil tussen depressieve buien en opgebrand zijn. Heeft u een burn-out dan wilt u wel iets ondernemen maar u kunt dit niet vanwege uw energielevel. Bij een depressie is dat anders. U heeft nergens zin in en kampt met sombere gevoelens. U geniet niet of nauwelijks van het leven en u heeft eventueel gedachtes aan de dood of zelfdoding.

foto man op trein rails

2. Verschillende oorzaken

Ook de oorzaak is verschillend. Bij een burn-out bent u stelselmatig over uw grenzen gegaan. U bent te zwaar belast, u heeft te veel last van stress en spanning, en raakt hierdoor opgebrand en uitgeput. Bij een hoog stresslevel kunt u ook lastiger peilen hoe u zich werkelijk voelt. Uw lichaam heeft namelijk een andere prioriteit: het verminderen van de stressfactoren. Bij een depressie speelt stress niet per se een rol. De oorzaak van depressieve gevoelens is veel minder duidelijk. Wel kunnen erfelijke factoren een rol spelen.

3. ’s Ochtends of ’s avonds actief

Bent u burn-out dan bent u over het algemeen ’s ochtends het meest actief. Na verloop van tijd, aan het einde van de dag (of eerder), raakt uw energie op. Bij iemand met een depressie is dat net andersom. U komt maar met moeite uw bed uit en zou het liefst helemaal niet meer opstaan. Naarmate de dag vordert krijgt u meer zin en energie. Het meest actief bent u in de avond. Natuurlijk kunt u met een burn-out ook last hebben van slapeloze of onrustige nachten. In dat geval is het ook lastiger opstaan ’s ochtends. Niet omdat u geen zin heeft (zoals bij depressie) maar omdat u zich simpelweg te moe voelt.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.