06 2095 6938 info@bofit.nl

4 stappen om beter je grenzen te stellen (3)

door | mrt 19, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Veel mensen met een burn-out hebben moeite met grenzen. Sterker nog: het is vaak zelfs de oorzaak van burn-out. In deel een en twee van dit driedelige blog zijn we dieper op de achtergrond ingegaan. Wanneer u begrijpt waarom u het zo lastig vindt om uw grenzen te stellen, kunt u namelijk langzaam stappen gaan zetten om beter met grenzen om te gaan. In dit laatste deel geven we u 4 stappen om nog beter uw grenzen neer te zetten.

Stap 1: Luister naar uw lichaam

Uw lichaam geeft vanzelf aan wat wel en niet goed voor u is. Geeft een situatie u energie dan voelt u zich ontspannen, fit, blij en vrolijk. Gaat u over uw grenzen dan laat uw lichaam dat weten door onder andere de volgende signalen:

  • Buikpijn;
  • Verharding van de maagstreek;
  • Vermoeidheid;
  • Veranderende ontlasting;
  • Hoofdpijn;
  • Druk op de hartstreek;
  • Gevoel van zenuwachtigheid;
  • Niet kunnen slapen door een teveel aan adrenaline.

Stap 2: Neem de tijd om naar uzelf te luisteren

Zeker als u net met het luisteren naar uw grenzen begint, is het belangrijk om hiervoor de tijd te nemen. Zeg dus niet direct ‘ja’ tegen een voorstel of afspraak, maar geef aan dat u hier over wilt nadenken. Zo kunt u impulsreacties voor zijn en creëert u rust en ruimte om niet onder druk een beslissing te maken. Heeft u toch al toegestemd maar twijfelt u? Er is niets mis mee om op uw afspraak terug te komen en aan te geven dat het niet lukt.

foto vrouw

Stap 3: Laat de ander ook een mening hebben

U zult ongetwijfeld tegenkomen dat uw omgeving een andere mening heeft dan u. Dat mag. Het is onmogelijk om het altijd met elkaar eens te zijn. Maar het betekent niet dat u uw mening daarom moet bijstellen. Een mening is maar een mening. Als u uw gesprekspartner de ruimte geeft om anders te denken, dan geeft u ook uzelf de ruimte om een eigen mening te hebben. En andersom. Kortom: luister naar wat de ander te zeggen heeft, voel wat het met u doet en bepaal of u het met de ander eens bent of niet. U hoeft in ieder geval nooit uw mening bij te stellen omdat dit de ander beter uitkomt.

Stap 4: Herken uw oude gedragspatronen

Zoals u in de vorige blogs hebt kunnen lezen komt het meeste gedrag voort uit de kindertijd en jeugd. Dit is vaak aangeleerd gedrag. Deze patronen herkennen en erkennen geeft u de mogelijkheid om te kijken hoe u dan wél met een bepaalde situatie om wilt gaan. Bijvoorbeeld: u heeft de neiging om maar door te werken en niet naar uw lichaam te luisteren. En stel dat dit gedrag voorkomt uit uw kindertijd waarin u altijd moest luisteren naar uw ouders en daardoor uw eigen energiepeil negeerde. Door dit gedrag te herkennen in uw dagelijks leven kunt er ook gemakkelijker iets aan te veranderen. Het is namelijk iets wat niet bij u hoort. U mag hier nu ander, meer gewenst gedrag voor in de plaats zetten. Ontdekken wat de meerwaarde en betekenis van autonomie is en effectieve communicatievaardigheden aanleren, kan het aangeven van grenzen makkelijker maken.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.