06 2095 6938 [email protected]

Hoe ga je om met depressieve stemmingen?

door | aug 26, 2019 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Moe? Lusteloos? Nergens zin in? Het kunnen tekenen van een burn-out zijn maar misschien heb je ook last van depressieve stemmingen. Burn-out en depressie hebben namelijk raakvlakken en komen geregeld samen voor. Hoe ga je naast je burn-out met je depressieve stemmingen om?

Uitgeputte bijnieren

Bij zowel een burn-out als een depressie heb je last van een lusteloos en neerslachtig gevoel. Fysiek gezien is dit ook heel logisch. Wanneer je burn-out bent, zijn je bijnieren uitgeput door jaren- of maandenlange stress. Je bijnieren hebben namelijk gedurende een lange tijd cortisol moeten aanmaken. Een van de uitwerkingen van een te veel aan cortisol is somberheid. Vandaar dat depressieve gevoelens ook bij een burn-out kunnen voorkomen.

Andere aanpak dan bij depressie

Omdat je dit blog leest, zul je mogelijk last hebben van somberheid of depressiviteit. En dat is heel vervelend, want het betekent dat je naast je burn-out er nog een klacht bij hebt. Wat heel belangrijk is om te weten, is dat juist deze combinatie een andere aanpak nodig heeft dan alleen het hebben van een depressie. Wanneer je een depressie hebt, gaat het er vooral om jezelf aan te zetten om actiever te worden. Thuisblijven en zitten piekeren heeft dan een tegengesteld effect. Bij een burn-out moet je in de beginfase jezelf juist niet activeren. Je bent niet voor niets uitgeput geraakt en je lichaam heeft tijd nodig om zichzelf te herstellen door middel van rust. Als je de energie weer voelt terugkomen kun je geleidelijk aan weer wat meer gaan doen. Nog heel voorzichtig, dat wel. Zo zou je eens een korte wandeling kunnen maken of iets gaan doen wat je leuk vindt, zoals schilderen of in een dagboek schrijven. Het beste is om hier begeleiding bij te hebben van een burn-outspecialist. Zo voorkom je dat je toch te veel gaat doen en je somberheid terugkomt.

 

5 tips om met depressieve gevoelens om te gaan

Naast het opvoeren van je activiteiten kun je nog meer doen om jezelf te helpen om uit die sombere stemming te komen.  We geven je hieronder een aantal tips en suggesties.

 1. Accepteer je situatie

Je depressieve stemmingen accepteren is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want eigenlijk wil je deze gevoelens helemaal niet hebben. Maar: er tegen vechten kost je veel energie. En daar heb je nu juist een tekort aan! Door het te accepteren geef je je lichaam meer rust en zal het sneller herstellen. Hoe accepteer je je situatie? Door toe te geven dat je depressieve stemmingen hebt en hier ook naar handelt.

2. Wees lief voor jezelf

Vraag jezelf regelmatig af: wat heb ik nodig om mij nu beter te voelen? Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je toegeeft aan een huilbui of met een dekentje op de bank wil liggen. Als dat is wat je nodig hebt, doe dat dan. Let hierbij wel op dat je niet verzandt in negatieve gevoelens. Als je van jezelf weet dat je lang in zo’n bui kunt blijven hangen, geef jezelf dan een bepaalde tijdsindicatie. Bijvoorbeeld: ik blijf tot 12 uur liggen, daarna ga ik even naar buiten.

3. Eet gezond

Wat je eet bepaalt voor een deel je energieniveau. Gezond eten met voedingsmiddelen die je helpen je lichaam te herstellen zijn uiteraard aan te bevelen. Denk aan verse groente en fruit. Ook magnesium en vitamine C helpen je om je weerstand te verhogen en vermoeidheid, angst en depressieve gevoelens te verminderen. Raadpleeg altijd een (huis)arts als je extra vitaminen wil gaan slikken. Ook met cafeïne kun je beter voorzichtig zijn vanwege de stimulerende stoffen. Een of meerdere koppen koffie kunnen slapeloosheid, nervositeit, angst en een lage bloedsuikerspiegel veroorzaken– allemaal triggers voor depressie en sombere stemmingen. Ook alcohol lijkt misschien een handig middel om je sombere gevoelens te dempen. Maar dit geeft slechts een tijdelijk effect. Op lange termijn versterkt dit juist sombere gevoelens en heeft het een negatief effect op je organen. 

 4. Zorg voor een ritme

Een regelmatig dag- en nachtritme zorgt ervoor dat je niet in een negatieve stemming verzandt. Om dit te voorkomen is een vast ritme van opstaan, eten, slapen en vaste pauzes prettig. Zo heb je een houvast en ben je minder geneigd om te gaan piekeren.

 5. Praat er over

Je uiten zorgt voor opluchting en zet dingen ook in perspectief. Soms kun je in een kringetje blijven denken waardoor je niet tot nieuwe inzichten of een oplossing komt. Er met iemand over praten kan je hierbij goed helpen. Zoek je echt constructieve oplossingen weet dan dat je omgeving geen hulpverleners zijn. Hiervoor kun je beter professionele hulp zoeken. Vind je het moeilijk om je te uiten? Het van je afschrijven is ook een manier om meer overzicht voor jezelf te creëren.

 

Heb jij last van depressieve of sombere gevoelens? En wil je graag hulp hierbij? Neem contact met ons op en maak een afspraak voor een gratis kennismaking.

 

 

Lees ook:

3 significante verschillen tussen burn-out en depressie

20 symptomen van een depressie

Het verhaal van Aniek | depressief

 

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 - 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.