Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zo voorkom je stress en burn-out

door | dec 6, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Een burn-out is een samenraapsel van diverse klachten. Veel van die klachten vinden hun ontstaan in de kindertijd. Daarom is burn-out een complex geheel waar je niet zo een twee drie uitkomt. Burn-out voorkomen is dus nog altijd het beste. Waar moet je op letten?

Richtlijnen burn-out

Natuurlijk bestaat er geen stappenplan dat voorkomt dat je een burn-out krijgt. Ieder mens is uniek en draagt een unieke geschiedenis met zich mee. Je kunt nog zo je best doen om gezond te leven, soms voorkomt het niet dat je gestrest raakt of burn-out. Dan spelen er diepere factoren mee die meer aandacht vereisen. Toch zijn er wel richtlijnen die je helpen om burn-outvrij door het leven te gaan. Lees hieronder mee.

  • Ken jezelf

Jezelf kennen betekent dat je weet wat je wilt en wat niet. Waar je van houdt en wat je liever vermijdt. Hierdoor kun je beter je grenzen stellen en je leven zó inrichten dat het jou plezier geeft.

  • Luister naar je lichaam

Jouw lichaam is anders dan die van een vriend, je buurman of collega. Misschien kunnen jouw kennissen wel vier afspraken op een dag hebben, maar jij niet. Of ben jij al om tien uur moe, terwijl je partner pas om twaalf uur naar bed gaat. Je toch iedere keer aanpassen aan je omgeving en niet naar je eigen bioritme luisteren, vraagt om moeilijkheden. Je pleegt namelijk roofbouw op je lichaam. Luisteren naar die subtiele signalen van je lijf en hierop anticiperen zorgt ervoor dat je je energie behoudt en voorkomt oververmoeidheid en andere fysieke klachten.

  • Voorkom stress

Een beetje gezonde stress houdt je scherp. Maar ongezonde stress kun je het beste maar zo veel mogelijk uit je leven bannen. Probeer te vermijden dat je in stress blijft hangen. Is er iets aan te doen? Doe dat dan! Ook als dat betekent dat je moeilijke keuzes moet maken of anderen hiermee geen plezier doet. Het gaat tenslotte om jouw leven.

 

 

  • Ontspan en geniet

Zorg dat je een goede werk-privébalans hebt door voldoende te ontspannen. De boog kan niet altijd gespannen kan zijn (want dan knapt het) en je lichaam moet na een activiteit weer opladen. Doe dingen waar je plezier in hebt, die je leuk vindt om te doen. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost waardoor je lekker in je vel gaat zitten. Geniet daarnaast van wat er al in je leven is. Probeer de verleiding te weerstaan om te kijken naar wat anderen hebben (en jij dus niet) en je te focussen op dat wat je mist in je leven. 

  • Leef gezond

Genoeg slapen, gezond eten en voldoende bewegen zijn de drie pijlers voor een gezonde levensstijl. Er wordt steeds meer bekend over het verband tussen slecht voedsel (zoals fastfood) en psychische klachten. Ook blijkt uit steeds meer onderzoek dat bewegen een positieve invloed heeft op je brein. Uitschieters zijn niet erg als je basis maar goed is.

  • Leer negatieve gedachten beheersen

Negatieve gedachten veroorzaken stress. Je gedachten leren beheersen zorgt dus voor meer rust en balans in je lijf. De meeste negatieve gedachten gaan over situaties die zich in het verleden of in de toekomst bevinden. Situaties waar je dus weinig invloed op hebt maar die je ondertussen wel veel nare gevoelens opleveren. Er zijn verschillende technieken die je helpen om je negatieve (en vaak onware) gedachten niet zo serieus te nemen, te beheersen en wat meer te relativeren. Bijvoorbeeld iedere keer wanneer je je bewust wordt van je negatieve denken te stoppen en aan iets anders te denken.

  • Accepteer dat je niet alles in de hand hebt

Ondanks dat je gezond leeft, een positieve instelling hebt, stress zo veel mogelijk vermijdt, goed naar je lichaam luistert en voldoende ontspant, kan het toch voorkomen dat er iets vervelends gebeurt. Helaas kun je in je leven niet alles naar je hand zetten. Accepteer dat dit gebeurt en zie de situatie als een uitdaging. Probeer altijd het beste van een nare situatie te maken.

  • Vraag om hulp

Hulp vragen is een teken van moed en het geeft aan dat je goed voor jezelf zorgt. Heb je moeite met een van de bovenstaande richtlijnen die je helpen om een burn-out te voorkomen? Loop er niet te lang mee door. Vraag hulp en voorkom dat je situatie verergert en het andere gebieden van je leven negatief beïnvloedt.

 

 

Heb jij hulp nodig om stress en burn-out te voorkomen?

BoFit biedt preventieve trajecten aan die je helpen om negatieve gedragspatronen op tijd te stoppen en om te buigen naar een positieve en gezonde levensstijl. Neem contact op voor vrijblijvend advies over jouw persoonlijke situatie. 

 

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

foto bo bogaard

Alweer 15 jaar

Op 1 september was het precies 15 jaar geleden dat ik BoFit oprichtte. De tijd vliegt en voordat je het weet ben je veel vergeten van wat zich in die 15 jaar heeft afgespeeld. Daarom even deze terugblik op een tijd waarin bloed, zweet, tranen en hoogtepunten zich...

lifestyleverbetering en burn-out

13 positieve effecten door leefstijlverandering

Onlangs publiceerde het NRC een artikel over het bevorderen van leefstijlverandering en de erkenning van leefstijlgeneeskunde. Vooral bij chronische (levensstijl)ziekten levert dit veel op. Wist je dat veranderen van het dagelijks leven van een patiënt vaak meer...