7 basistips om je leefstijl te verbeteren, je immuunsysteem te versterken en stress te verminderen

door | mei 25, 2020 | BoFit Burn-out Blog

Je leefstijl verbeteren is tegenwoordig geen overbodige luxe meer. Het is noodzakelijk om ziektes ver uit de buurt te houden. Maar hoe doe je dat? In dit blog geven we je 7 basistips die je helpen naar een gezonde leefstijl en deze ook te behouden. Zo verminder je stress en versterk je je imuunsysteem.

Gewijzigd op 6 mei 2024. 

Jaarlijks meer stress

Nederlanders hebben meer last van stress sinds de coronacrisis, blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos en de Volkskrant. Bijna vier op de tien deelnemers aan dit onderzoek (38%) bewegen en sporten minder. Bijna driekwart (73%) geeft aan het eetpatroon niet te hebben aangepast (lees: niet gezonder zijn gaan eten). En ruim een derde (35%) ervaart meer stress, bij jongeren ligt dit zelfs nog hoger (40%). In 2023 was daarnaast een kwart van het verzuim gerelateerd aan stressklachten.

 

Je leefstijl verbeteren voorkomt ziekte

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat gezonde voeding, voldoende bewegen en voldoende slapen effect hebben op je gezondheid. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum. Mensen met obesitas, hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten belanden vaker in het ziekenhuis of op de ic. In de meeste gevallen kun je dat voorkomen door je leefstijl te verbeteren.

 

Gezonde vrouw loopt lachend door veld met zonnebloemen

7 tips om je leefstijl te verbeteren, je immuunsysteem te versterken en stress te verminderen

 

#1 Pas je voeding aan

Je bent wat je eet. Laat dat eens goed tot je doordringen. Wat je eet wordt uiteindelijk onderdeel van je lichaam. Dus wat voor een lichaam wil jij hebben? Met (onder andere) voldoende gezonde voedingsmiddelen bouw je een lichaam op dat bestand is tegen ziektes, virussen en bacteriën. Er zijn hiervoor simpele richtlijnen te volgen, zoals voldoende fruit (2 stuks) en groente eten (250 gram), en veel water drinken (anderhalve liter).

Kijk verder ook waar jouw individuele behoeftes liggen en luister hierbij goed naar je lichaam. Wees niet te streng, en sta je zelf toe om af en toe eens ‘te zondigen’. Plus: maak gezond eten leuk en lekker. Zo houd je het makkelijker vol. Zie deze veranderingen dan ook niet als een (tijdelijk) dieet, maar een nieuwe manier van leven.

Lees ook: Te veel of juist niet eten door stress: wat heeft het met burn-out te maken en welke voeding helpt bij stress?

 

#2 Bewegen en sporten

Sporten is een goede uitlaatklep voor stress en spanning. En minder stress maakt je immuunsysteem sterker. Tijd om dus van die luie bank af te komen en te gaan bewegen. Misschien vind je het lastig om (weer) te beginnen. Neem de tijd om dit voor jezelf uit te zoeken.

Kijk naar wat je leuk vindt en wat jij nodig hebt om gemotiveerd te raken. Misschien vind je video’s op YouTube die je helpen om oefeningen te doen. Of raak je enthousiast door samen met een vriend of vriendin te sporten of lange wandelingen te maken. Deze tijd is juist dé kans om eens een heel andere sport uit te zoeken. Blijf verder ook dagelijks in beweging. Pak vaker de fiets of ga lopen, doe oefeningen tussendoor op je werk of thuis, neem de trap, loop naar de winkels in plaats van je auto te pakken. Alle kleine beetjes helpen.

Dit vind je misschien ook interessant: Goed nieuws: een beetje bewegen doet al veel.

 

 

#3 Koud douchen

Heel eerlijk? Koud douchen klinkt niet aantrekkelijk. Toch heeft het veel voordelen. Niet voor niets geeft de sauna een gezonde boost aan je immuunsysteem. Hoe zit dat? Kou zorgt dat verschillende onderdelen van je immuunsysteem weer op actief komen te staan. Door stress of ziektes kan je immuunsysteem even met anderen dingen bezig zijn geweest. Zo zorg je ervoor dat je je immuunsysteem als het ware weer volledig ‘aan’ zet.

Uit verschillende Nederlandse onderzoeken blijkt dat wanneer je gedurende 30 dagen tot 90 seconden koud afdoucht, je 30% minder kans hebt op ziektes. Dat is de moeite waard, niet? Daarnaast heeft het voordelen als dat je ervan afvalt en een beter humeur krijgt.  

 

#4 Stress verminderen

Inmiddels is bekend dat ongezonde en langdurige stress je immuunsysteem ondermijnt. Aan stress ontkom je niet, maar je kunt zelf wel een hoop doen om stress zo veel mogelijk te verminderen. Wil je weten wat? Lees dan dit blog: Zo herken én voorkom je stress + 7 tips.

 

#5 Goed slapen

Ook deze tip is je mogelijk wel bekend. Toch blijkt dat mensen die slecht slapen weinig tot niets ondernemen om dit patroon te doorbreken en veranderen. Een gemiste kans, want vaak is er echt wat aan te doen.  Bijvoorbeeld: ’s avonds laat niet meer sporten of op je tablet of telefoon kijken. Meer tips vind je in dit blog: Slecht slapen en slapeloosheid tijdens stress en burn-out: hoe ga je ermee om? De 4 belangrijkste tips.

 

#6 Verander je ‘mindset’

Misschien denk je: waarom zou ik veranderen? Ik voel me prima zo. Die reden is heel simpel: als je het op veel ‘gezondheidsvlakken’ laat verslonzen komt er een dag dat het te laat is. Dat je toch ziek wordt of burn-out raakt. En dan kun je jezelf wel voor je kop slaan dat je er niets aan gedaan hebt. Daarnaast, ben je het niet gewoon ook waard om gezond en fit te zijn? Het is ook een kwestie van het jezelf gunnen een goed leven te hebben. Een andere mindset dus.

Om te veranderen en een andere leefstijl aan te nemen is vooral in het begin discipline nodig. Dat is eigenlijk de moeilijkste fase. Hierbij kun je alle steun en motivatie goed gebruiken. Licht bijvoorbeeld je omgeving in zodat ze je kunnen helpen. En wat ga je doen als je terugvalt? Een terugval is geen mislukking, dat hoort bij het veranderingsproces, en daarom ook geen reden om te stoppen. Heb hiervoor dus een plan B klaarliggen. En zijn er andere middelen die jou (dagelijks) motiveren? Denk er goed over na voordat je aan leefstijlverandering begint, maar stel het ook niet te lang uit.

 

#7 Bouw ontspanningsmomenten in

Het ontwikkelen van nieuwe routines kan in het begin moeite kosten. Als je dit niet inplant, gaat je tijd op aan boodschappen doen, het huishouden, de kinderen of klussen in huis. Dat moet natuurlijk ook gebeuren, maar niet de hele tijd. Tijdens deze ontspanningsmomenten maak je ook ruimte voor creativiteit en spontaniteit. Het zijn de momenten dat je in een flow raakt en waarin je volledig jezelf en ontspannen bent. Een gezonde staat van zijn dus.

 

Kijk ook naar deze video (Engels) over ‘the flow state’:

YouTube video

 

 

Conclusie: je leefstijl verbeteren helpt!

Een gezonde leefstijl helpt je echt om stress en daarmee ziektes buiten de deur te houden. Je kunt gelukkig zelf veel doen om je leefstijl te verbeteren. Doe het stap voor stap, zodat je niet ontmoedigd raakt. En wees niet te streng: af en toe terugvallen is helemaal niet erg. Als je maar de draad weer oppakt. Lukt het nou niet om ondanks je goede voornemens je leefstijl te verbeteren? Vraag dan professionele hulp erbij. Zo weet je zeker dat je een gezonde basis legt voor een optimale gezondheid.

 

 

Bronnen:

Gezondheidsnet.nl | Ilona Meernink

Nrc.nl | Wouter van Noort

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Je hebt al jaren last van je nek en schouders. Je voelt je opgejaagd. En eigenlijk slaap je ook al tijden niet goed meer. Zo maar een paar symptomen die kunnen duiden op een burn-out. In dit blog zetten we de meest voorkomende symptomen en klachten voor je op een...

emotionele stress

4 belangrijke aanwijzers voor mentale stress (3)

Vind je het lastig om stress te herkennen? Dan ben je niet de enige. Veel mensen met (bijna) burn-out herkennen stresssignalen slecht. In deze serie van drie blogs geven we aan hoe stress zich uit. In dit derde deel lees je hoe stress zich mentaal uit. Zo herken je...