Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan 

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit is het verschil tussen acute en chronische stress

door | mei 19, 2020 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Stress is niet per se ongezond. Je hebt het zelfs nodig in je leven. Maar als je er te lang last van hebt dan kan het chronisch worden en je gezondheid aantasten. Bij BoFit werken we al 20 jaar met stressklachten. Wat het verschil is tussen acute en chronische stress leggen we je daarom graag in dit blog uit.

 

Wat is acute stress?

Stress in je leven is vrij normaal. Je hebt je omgeving niet altijd in de hand dus er doen zich ervaringen voor die onverwacht zijn. En dat levert stress op. Je steekt bijvoorbeeld de straat over en ziet een auto niet aankomen. Je hebt een deadline die nadert. Of je bent aan het werk en verliest de klok uit het oog. Je merkt nog net op tijd dat je je kinderen moet halen en haast je naar het schoolplein. Dat zijn voorbeelden van kortdurende, acute stress. Je voelt een soort ‘rush’ van energie door je lijf gaan. Dat komt omdat er bij stress van alles in je lichaam gebeurt. Je hart gaat sneller kloppen, je bloed stroomt naar je spieren en hersenen, en je spijsvertering staat even stil. Alle energie is nu nodig om jou in een bepaalde staat te brengen en je te beschermen tegen gevaar.

 

Stresshormonen bij acute stress

Je lichaam helpt je om in acute stresssituaties alert en gefocust te reageren door in de vlucht- of vechtmodus te staan. Zodat je die auto kunt ontwijken, de deadline haalt en snel (en veilig!) je kinderen van school kunt halen. Er zijn drie stresshormonen die hier verantwoordelijk voor zijn: adrenaline, noradrenaline en cortisol. Kortgezegd zorgen de eerste twee dat je in actie komt, de laatste – cortisol – zorgt dat je weer herstelt.

 

Zakenman met chronische stress kijkt uit op kantoren

Langdurige stress en cortisol

Tot nu toe is er met je stresslevel niet zo veel aan de hand. Nadat je de auto hebt ontweken, je deadline hebt gehaald en je op tijd je kinderen van school hebt gehaald, kun je weer opgelucht ademhalen. De stress zakt langzaam weg – je hartslag daalt en je spieren ontspannen zich – en je voelt je na een tijdje weer normaal. Maar als je te vaak last hebt van stress, dan wordt stress ongezond. Dat komt vooral door een hogere concentratie van het stresshormoon cortisol in je bloed. Cortisol moet ergens zijn energie vandaan halen en doet dat onder andere door de afbraak van spieren om zo je lichaam te helpen weer te herstellen. Maar je snapt al, dat als dit lang duurt dan heeft je lichaam hier meer last omdat het te veel aan energie neemt. Herstellen wordt dan moeilijker of gebeurt gewoon niet.

Daarnaast – let op! – je cortisol wordt ook verhoogd als je stress onderdrukt of als je het ontkent. En dat is misschien nog wel het gevaarlijkste. Je kunt jarenlang stress hebben, ook al ben je je hier niet direct van bewust. Dan wordt je stress dus chronisch.

 

Bekijk ook dit filmpje over chronische stress met dr. Erik Scherder.

 

Gevolgen en symptomen van chronische en langdurige stress

Zoals je hebt gelezen is te lang doorlopen met stressklachten niet zonder gevolgen. Allereerst kun je er depressief of burn-out door raken. Daarnaast heeft het invloed op onder andere het volgende:

  • Het breekt je spieren af;
  • Je immuunsysteem verslechtert;
  • Je krijgt huidproblemen;
  • Je hebt eerder kans op ontstekingen;
  • Het veroorzaakt hart- en vaatziektes;
  • Je kunt er minder vruchtbaar van worden;
  • Je wordt sneller ouder;
  • Je kunt last krijgen van spijsverteringsproblemen;
  • Je gewicht neemt toe;
  • Je hebt meer kans op suikerziekte;
  • Je hebt minder zin in seks;
  • Je slaapt slechter.

Lees hier meer symptomen van stress.

 

Hoe weet je of je last hebt van chronische stress?

Je hebt last van chronische stress als je lichaam niet meer in de normale stand terugkomt. Als je iedere dag fysieke en/of psychische klachten ervaart die het gevolg zijn van te veel stress. Je lichaam raakt er als het ware aan gewend en vindt het normaal om op stresshormonen te functioneren. Hoe lang dit mag duren voordat je het chronisch kan noemen is per persoon verschillend. De een kan stress beter hanteren dan de ander. Daarom zal de een er meer of langer last van hebben dan de ander. Maar als jij lange tijd last hebt van stress en dit is onderdeel geworden van je dagelijks leven, dan kun je mogelijk wel van chronische stress spreken. Voordat je stappen onderneemt is het slim om even je huisarts te bellen. Sommige klachten kunnen namelijk ook een andere oorsprong hebben.

 

Burn-outcoach met klant op locatie

Heb jij last van chronische stress?

We hopen dat je nu begrijpt dat met stress doorlopen echt een gevaar voor je gezondheid is. Wacht er dus niet te lang mee om professionele hulp in te schakelen. Bij BoFit werken we al 20 jaar met stressklachten en burn-out. We hebben duizenden mensen geholpen en dat doen we graag ook bij jou! Want ook jij verdient het om een gelukkig en stressvrij leven te hebben.

Wil jij weten of BoFit ook iets voor jou kan betekenen? Vraag de brochure met de tarieven aan en plan binnen een week een gratis kennismaking bij jou in de buurt.

 

Ja, ik wil meer informatie!

 

 

Bronnen:

Hoestresswerkt.nl

Mensengezondheid.nu

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Hoe word je minder perfectionistisch? 4 tips

 Perfectionisme en burn-out liggen dicht bij elkaar. Jezelf iedere keer over een grens duwen kan uiteindelijk resulteren in opgebrand raken. Hoe perfectionisme ontstaat en hoe je er beter mee om kunt gaan lees je in dit blog.   Waar ligt de grens voor...

tips verlies en rouw

De 4 beste adviezen als je met verlies te maken krijgt

In deze driedelige blogserie lees je over de impact van verlies en rouw op een burn-out. Zo kan het niet goed verwerken van verlies aanleiding zijn tot een burn-out. Je kunt ook te maken krijgen met verlies tijdens je burn-out (lees deel een). En in het tweede deel...