Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

8 wetenschappelijke bewijzen waarom herstellen in de natuur zo goed voor je is

door | jan 6, 2023 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

De natuur helpt bij het herstellen van (chronische) stress, overspannenheid en burn-out. Ook niet zo gek dat de hersteltrajecten van BoFit in de natuur plaatsvinden. Maar hoe werkt dat? En wat doet de natuur precies met je? Wij delen 8 wetenschappelijke bewijzen met je.

1. Je herstelt sneller van stress

De Universiteit van Leiden onderzocht de effecten van de natuur op psychisch herstel na stress en geestelijke vermoeidheid. Alle deelnemers die aan dit onderzoek meededen, knapten op van een bezoek aan het park of een andere ‘groene’ plek. Meer dan op andere plekken. Vooral als ze erg moe waren.

Vermoeidheid is symptomen dat zowel bij stress, overspannenheid en burn-out voorkomt. Tijd in de natuur doorbrengen versnelt daarom ook je herstel.

2. Natuur verlaagt je cortisol

Ook de Universiteit van Wageningen deed onderzoek naar de natuur. Omgevingspsychologe en hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg toonde aan dat door de aanblik van natuur het stresshormoon cortisol in ons lichaam afneemt.

Bij een burn-out, overspannenheid en (chronische) stress kun je ook een te hoog cortisolgehalte hebben. Hierdoor kun je je bijvoorbeeld onrustig voelen en slaap je slecht. Door de natuur in te gaan verlaag je je cortisol en word je vanzelf rustiger.

3. Je cognitieve functies verbeteren

Contact met de natuur (visueel en fysiek) heeft vooral een gunstige invloed op cognitieve functies. Denk aan: concentreren, plannen, geheugen, problemen oplossen, creativiteit en impulsen beheersen.

Het is bekend dat mensen met overspannenheid en burn-out onder andere moeite kunnen hebben met concentratie en logisch denken. Met wandelingen in de natuur verbeter je daardoor je denkvermogen. 

Man herstelt in de natuur van stress en burn-out

4. Je slaapt er beter door

Buiten zijn bevordert ook de nachtrust. Hoe meer daglicht je buiten opdoet, hoe meer melatonine je aanmaakt. Een hormoon dat ervoor zorgt dat je makkelijker in slaap valt.

Slaapproblemen zijn een veel gehoorde klacht bij mensen met een burn-out, overspannenheid of stress. Naar buiten gaan helpt dan ook om je slaapklachten te herstellen.

5. Je hebt minder kans op virussen en infecties

Heb je een burn-out, last van stress of ben je overspannen dan heb je ook een verlaagd immuunsysteem. En hierdoor maak je meer kans op allerlei infecties. Bomen, struiken en planten geven fytonciden af. Dat zijn chemische verbindingen die bomen beschermen tegen schimmels en insecten.

Ze zweven door de lucht en wij ademen die in.

Fytonciden stimuleren de activatie van ‘natural killer cellen’. Dat zijn belangrijke afweercellen die vooral in de beginfase van een ziekte heel belangrijk zijn. Bijvoorbeeld om kankercellen te bestrijden of op te treden tegen virussen en infecties. Zo zorgt de natuur ervoor dat je naast stress en burn-out niet ook nog eens ziek wordt of infecties krijgt.

6. Het kalmeert je zenuwstelsel

Van de natuur word je rustig en ontspannen. Het kalmeert je zenuwstelsel. Mensen met een burn-out, overspannenheid en chronische stress voelen zich vaak gejaagd en onrustig en vinden ze het lastig om stil te zitten. In de natuur wandelen helpt dan om in beweging te zijn, én om rustig te worden.

7. Je voelt je gelukkiger

Ook is er onderzoek gedaan door de Universiteit van Wageningen naar het verband tussen de natuur en je geluksgevoel. Tijdens dit onderzoek waar 4000 mensen aan meededen hielden ze nauwlettend de activiteiten van de deelnemers in de gaten. Mensen die geregeld aan het strand en in de duinen wandelen zijn het gelukkigst. Gevolgd door lage vegetatie – zoals heide – bos en water.

Dit onderzoek wordt ook bevestigd door onderzoek uit Japan. Hier werd bewezen dat fytonciden (zie ook 5. Je hebt minder kans op virussen) die je via de lucht inademt het gelukshormoon serotonine in je lichaam bevordert. Hierdoor voel je je meer tevreden, gelukkiger en ben je minder down. Het blijkt zelfs effectiever dan antidepressiva!

Mensen met stress, overspannenheid en burn-out kunnen zich ook somber voelen of last hebben van depressieve klachten. Zo helpt de natuur je direct weer een stuk beter te voelen.

8. Bewegen in de natuur heeft voordelen

Adem jij ook hoog of oppervlakkig? Hierdoor krijgen je longen te weinig zuurstof. Een zuurstoftekort levert allerlei gezondheidsklachten op als concentratieproblemen, vermoeidheid en stress.

Wanneer je sport of beweegt in de natuur, profiteer je niet alleen van bovenstaande voordelen. Je vult je longen ook nog met schonere lucht met meer zuurstof dan bijvoorbeeld in de stad.

Hierdoor krijg je meer energie, je voelt je positiever en je piekert minder. En dat kun je goed gebruiken als je last hebt van stress, overspannenheid of burn-out.

 

Wil jij ook herstellen van stress, overspannenheid en burn-out?

Wil jij iets aan je klachten doen? En profiteren van alle voordelen van de natuur? We helpen jou weer naar een gezonde balans. Vraag een gratis kennismaking aan bij jou in de buurt.

Ja, ik wil meer informatie!

Bronnen:

NM220913_BRA5_gezondheid_Def _Online_221103_224947

IVN factsheet ‘Waarom wij natuur nodig hebben’ | Agnes van den Berg

Scientas.nl | Vivian Lammerse

Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov | Jolanda Maas

Nu.nl | Angélique Heijligers

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Dit is waarom de werkgerelateerde burn-out niet bestaat

In de Volkskrant werd in januari van dit jaar aandacht besteed aan burn-out. Een van de artikelen had als kop ‘Het voorkomen van een burn-out begint bij de baas’. Helaas is het de grootste misvatting dat je werk de oorzaak van een burn-out zou zijn. In dit blog...

Zakenman met chronische stress kijkt uit op kantoren

Dit is het verschil tussen acute en chronische stress

Stress is niet per se ongezond. Je hebt het zelfs nodig in je leven. Maar als je er te lang last van hebt dan kan het chronisch worden en je gezondheid aantasten. Bij BoFit werken we al 20 jaar met stressklachten. Wat het verschil is tussen acute en chronische...