06 2095 6938 info@bofit.nl

5 eigenschappen die op je werk naar burn-out leiden en hoe je hiermee omgaat

door | mei 14, 2020 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Dat je onder andere door werk uitgeput kunt zijn, wist je waarschijnlijk al. Maar weet je ook dat je met bepaalde karaktereigenschappen meer kans hebt om gestrest en burn-out te raken? Wij geven je hier de 5 karaktertrekken die op je werk een probleem kunnen vormen. En we geven je meteen wat tips om hiermee goed om te gaan.

Lees ook: Dit is waarom de werkgerelateerde burn-out niet bestaat.

 

5 eigenschappen die naar burn-out op je werk leiden

Je karakter neem je overal mee naartoe. Dus ook naar je werk. En op je werk kom je weer andere uitdagingen tegen dan thuis. Lees mee hoe jouw karakter iets zegt over je manier van werken en welke risico’s dat met zich meebrengt.

Lees ook: 19 risicofactoren op je werk die naar burn-out leiden

 

1. De lat hoog leggen

Je wilt op je werk kwaliteit leveren en het goed doen. Als je iets doet ga je er 100% voor. Daarnaast wil je op je werk ook vooruit komen en daar heb je best iets voor over. Fouten maken en kritiek krijgen vind je vreselijk, dat trek je je snel aan. Het geeft je het gevoel dat je gefaald hebt. Daarom werk je nog even een tandje harder. Om het nog beter, nog perfecter te krijgen en fouten te vermijden. Maar met deze instelling werk je jezelf gauw over de kop. Perfectionisten zijn mensen die juist vaak een burn-out krijgen.

 + Tip: Omdat het altijd beter kan blijf je achter jezelf aanhollen en zul je nooit tevreden zijn. Als je je dit realiseert kun je een stapje terug doen. Accepteer dat fouten maken erbij hoort, en dat het niet betekent dat jij fout bent. Je bent goed genoeg zoals je bent, daarvoor hoef je niet keihard te werken.

Lees: Hoe word je minder perfectionistisch? 4 tips

 

2. Je bent loyaal naar je werkgever en collega’s toe

Je vindt het belangrijk om je met hart en ziel in te zetten voor het bedrijf. En je laat je collega’s niet snel in de steek. Je bent onderdeel van een team en als jij wegvalt hebben anderen meer werk of komen ze in de problemen. Daarom doe je er alles aan om je team te helpen. Je doet graag iets voor een ander en neemt geregeld werk uit handen. Moet iemand in het weekend komen helpen? Jij voelt je hiervoor verantwoordelijk en vindt dat je er moet zijn. Dus steek je de handen uit de mouwen. Een borrel of feestje? Dat kan toch niet zonder jou? Daar ben je steevast van de partij. Maar zo loyaal zijn heeft ook een keerzijde. Je vindt het mogelijk lastig om ‘nee’ te zeggen of voelt je snel schuldig als je voor jezelf kiest. Het gevolg is dat anderen gemakkelijk iets bij jou neerleggen. Jij zegt namelijk toch altijd ‘ja’. Met deze eigenschap ligt stress en burn-out om de hoek. Want ook jou wordt het op een gegeven moment te veel.

+ Tip: Waarom voel je je schuldig als jij voor jezelf kiest? Waarom mag je je grenzen niet aangeven? Mogelijk ligt de oorsprong hiervan in je kindertijd. Zet kleine stapjes om vaker je grenzen te stellen. Probeer dat eerst met een collega die je vertrouwt.

Lees: 5 tips om je schuldgevoel bij burn-out aan te pakken

 

Burn-out: Vrouw in gesprek met collega

 

3. Niets uit handen geven

Deze eigenschap lijkt een beetje op de vorige met dat verschil dat je niet zo zeer klussen overneemt van anderen, maar niets of te weinig uit handen geeft. Je houdt graag de controle over je werk want stiekem vertrouw je er niet op dat anderen de kwaliteit leveren die jij levert. Hierdoor houd je alles ‘in eigen beheer’. Ook al zit je bommetje vol, je versnelt gewoon je werktempo of werkt wel over. Daar heb je niet altijd zin in, maar dan weet je in ieder geval dat het goed gebeurt. Door niets te kunnen delegeren als je het druk hebt, werk je stress en burn-out snel in de hand.

+ Tip: Controle kan een manier zijn om grip te krijgen op je leven. Er kunnen andere levensgebieden zijn waar je je onveilig of onzeker voelt. Dan vindt er een soort compensatie plaats. Vind uit hoe dat bij jou zit.

Lees: Zo laat je de controle los! 5 praktische tips

 

4. Niet voor jezelf opkomen

Je vindt het lastig om echt te zeggen wat je vindt. Je bent misschien bang voor de consequenties of wilt je gewoon niet zo kwetsbaar opstellen op je werk. Tijdens vergaderingen ben jij vaak diegene die zijn mond houdt of wordt overgeslagen. Als er veranderingen op je werk zijn waar je het niet mee eens bent, laat je dat over je heen komen. Je ziet er gewoon tegenop om er zo’n toestand van te maken. Je gevoeligheid valt je collega’s op en in het ergste geval kun je zelfs gepest worden. Het opkroppen van je gevoelens en iedere keer over je grenzen gaan kost je enorm veel energie. Als dit lang blijft voortduren, raak je op den duur uitgeput en burn-out.

+ Tip: Mogelijk zit een laag zelfbeeld je in de weg. Je sterkt jezelf door bijvoorbeeld dingen te doen die je leuk vindt en waar je goed in bent. En de mensen om je heen te verzamelen die jou een positief gevoel geven. Neem kleine stapjes om voor jezelf op te komen, beginnend bij collega’s die een zacht karakter hebben en die je vertrouwt.

Lees het burn-outverhaal van Michel die het lastig vond om voor zichzelf op te komen.

 

5. Gevoelig zijn voor (werk)druk

Je hebt er sowieso snel last van als iets of iemand druk op je legt. Je vindt het heel vervelend als mensen je controleren, over je schouders meekijken of meeluisteren tijdens een telefoongesprek. Ook kun je het lastig vinden om met autoriteit om te gaan. Bij te veel werk overzie je het al snel niet meer en raak je gestrest. Je lichaam spant zich aan, je klemt je kaken op elkaar en/of je trekt je schouders op. Ook veel drukte om je heen kan je gestrest maken. Mogelijk ligt hier hooggevoeligheid aan ten grondslag. 

+ Tip: Ken jezelf en weet wat je wel en niet aankunt. Dat is misschien anders dan bij anderen en dat is prima. Geef dit aan in je omgeving. Dat is zowel voor jezelf als voor die ander duidelijk.

Lees: 13 redenen waarom een hsp eerder burn-out is.

En: Overprikkeling stoppen? Dit is waarom het een voorbode van burn-out kan zijn, en zo ga je met overprikkeling om.

 

 

Herken jij je een van de bovenstaande eigenschappen?

Op zich is het geen probleem om bijvoorbeeld loyaal te zijn of om weinig uit handen te geven. Zo lang je geen klachten ontwikkelt en jij er prima mee kunt leven, is er niet zo veel aan de hand. Maar ben je vaak gestrest op je werk, heb je last van bijvoorbeeld schouders en nek, ben je na een dag werken extreem vermoeid of heb je andere klachten ontwikkeld?

Dan is het tijd om naar de signalen van je lichaam te luisteren en er iets aan te doen.

 

Download ebook over burn-out

Wil jij weten of je burn-out bent? Download de complete burn-outgids:

Hoe weet je of je burn-out bent? Lees er alles over en ontdek het zelf

 

 

BoFit is al 20 jaar specialist op het gebied van stress en burn-out. Met onze programma’s leren we jou om te gaan met je valkuilen en je talenten te versterken. Je leert jezelf veel beter kennen en keuzes te maken die echt bij je passen. Op die manier grijpt stress niet meer zo snel in jouw leven in en voorkom je een burn-out.

Heb jij last van stress of denk je burn-out te zijn? En wil jij weten of BoFit ook iets voor jou kan betekenen? Vraag de brochure met de tarieven aan en plan binnen een week een gratis kennismaking bij jou in de buurt.

 

Ja, ik wil meer informatie!

 

 

 

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 - 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.