Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

13 redenen waarom een HSP eerder burn-out is

door | nov 1, 2017 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Bij BoFit hebben zich in de afgelopen jaren veel mensen aangemeld met een burn-out én hooggevoeligheid. Maar wat is hooggevoeligheid precies? En waarom zijn mensen die een HSP (Hoog Sensitief Persoon) zijn eerder vatbaar voor een burn-out? We noemen13 redenen waarom dat zo is.

Wat is hooggevoeligheid?

Ongeveer 20% van de bevolking is een HSP. Het betekent dat deze mensen een gevoeliger zenuwstelsel hebben dan de overige 80%. De informatie die via de zenuwbanen naar de thalamus (orgaan in de hersenen) lopen, wordt anders verwerkt. Deze zenuwbaan laat naar alle waarschijnlijkheid meer informatie door dan bij andere mensen. Er moet dus in één keer een grote bulk informatie worden verwerkt. Mensen met HS kunnen daarom de vele prikkels die ze via de zintuigen binnen krijgen niet altijd goed verwerken. Dat kan bijvoorbeeld irritatie of terugtrekken tot gevolg hebben.

 

foto meisje in gras

Diverse prikkels

Waar anderen prikkels dus gemakkelijk kunnen buitensluiten, daar heeft iemand die hooggevoelig is moeite met het negeren hiervan. Dit komt omdat alles wat binnen komt sterker ervaren wordt. Denk aan: het druppen van een kraan, geroezemoes op de achtergrond, visuele stimulatie op straat, parfum van voorbijgangers, (weggestopte) emoties van anderen, fysieke pijn van anderen, sterke voedingsmiddelen (zoals koffie) of (synthetische) stoffen in kleding. Het komt allemaal hard binnen en moet een plek krijgen. In het dagelijks leven van een HSP-er moet hier ruimte voor zijn om dit te verwerken. Gebeurt dat niet, dan heeft dat op den duur gevolgen.

Bekijk hieronder een video van Liesbeth Kamerling waarin ze vertelt over haar hoogsensitiviteit.

HSP en burn-out

Hoogsensitieve personen ervaren door de vele prikkels dus ook meer stress. Daarnaast blijkt er meer adrenaline door hun aderen te stromen waardoor het stressniveau sowieso al iets hoger ligt. Wanneer een HSP-er extra stress ervaart komt dat er nog eens bovenop. Het niet goed kunnen verwerken van deze stressoren en het verwaarlozen van hooggevoeligheid kunnen naar vermoeidheid, overbelasting en uitputting leiden. Burn-out dus. Een burn-out is namelijk vaak het resultaat van maar over je grenzen heen blijven gaan en de signalen van je lichaam negeren. Het is dan ook niet zo gek dat bij HSP-ers een burn-out veel eerder op de loer ligt dan bij het gros van de mensen.

13 redenen waarom een HSP eerder burn-out raakt:

  1. ze leggen de lat hoog (perfectionisme);
  2. ze sneller zijn overprikkeld;
  3. ze zijn sneller moe dan anderen;
  4. ze gevoeliger zijn voor druk en stress;
  5. ze voelen zich vaker geroepen anderen te helpen;
  6. ze gaan vaker over hun grenzen heen;
  7. ze herkennen de signalen van hun lichaam niet of slecht;
  8. ze zitten veel in hun hoofd;
  9. ze zijn vaak introvert (70%) en uiten zich daardoor minder;
  10. ze passen zich vaak aan en denken minder aan hun eigen behoeften;
  11. ze hebben meer rust en ruimte nodig, maar nemen dat vaak niet;
  12. ze hebben meer moeite nare ervaringen (bijvoorbeeld in de jeugd) te verwerken;
  13. ze beleven emoties intenser.

 

Boekentips:

  • Leven zonder filter, mijn ervaring met hoogsensitiviteit – Fleur van Groningen
  • Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt – Elaine N. Aron

 

Bron:
Ookzogevoelig.nl

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

foto bo bogaard

Sta op!

Mijn vader is net 90 jaar geworden, mijn moeder wordt in september 90 jaar. Zij vieren hun verjaardagen voor het eerst in het verzorgingshuis. Laatst had ik het met mijn vrouw over hoe groot de cultuurschok in de jaren 60 voor hun generatie moet zijn...

foto bo bogaard

Bewogen presentatie

Afgelopen weekend was ik één van de sprekers op het festival Zin, zen & zo in Maarheeze. Ik was uitgenodigd om daar namens BoFit een presentatie te geven. Het is interessant wat ergens voor gevraagd worden met je doet. In eerste instantie moet je...