Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we nemen binnen 24 uur contact met je op
(ook in het weekend).
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Met deze 6 tips verbeter je je werk-privébalans tijdens stress

door | dec 17, 2020 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Een goede werk-privébalans is een van de dingen die we in deze stressvolle tijden maar moeilijk kunnen behouden. Het is namelijk het eerste wat bij stress op de schop gaat, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Effectory. Hoe zorg je er dus voor dat je een optimale balans behoudt in stressvolle (corona)tijden? Wij geven je 6 tips.

 

Stress en een verstoorde werk-privébalans

Er zijn al behoorlijk wat onderzoeken rondom (corona)stress gedaan. Zo bleek uit het onderzoek van Effectory dat gemiddeld 60% van 123.000 Europese medewerkers in de eerste maanden van de pandemie een verstoorde werk-privébalans hadden. Even ter vergelijk: in februari 2020 was dat nog maar 31%. In de weken daarna corrigeerde dit zich niet. In de zomer liet een onderzoek van vakbond CNV onder 2500 Nederlandse werknemers zien dat ruim een derde last had van een enorme werkdruk. En: stress en ontevredenheid vinden vooral plaats rondom de lockdowns, concludeerde een onderzoek van onder andere TNO. Door toename van stress komt juist die werk-privebalans het meest onder druk te staan. We hebben namelijk de neiging om meer en langer te werken en minder voor ontspanning te zorgen.

Waarom is je werk-privébalans zo belangrijk?

Vind jij het heerlijk om de hele dag op scherp te staan en te knallen? Toch kan je lichaam niet altijd maar doorjakkeren. Het heeft rust nodig om weer op te laden. Hoe die balans er voor jou uit ziet, is afhankelijk van je behoeften. Het wil in ieder geval niet zeggen dat je precies evenveel tijd aan je werk als aan je privéleven moet besteden. Wat dan wel, is aan jou om uit te zoeken. En hoe je dat doet, is ook per persoon verschillend. De een ontspant bij het kijken van een serie, de ander door te lezen of een wandeling te maken. Toch blijkt het het meest effectief te zijn om helemaal niets te doen zodat je hersenen echt herstellen. Dat betekent dus een beetje voor je uit staren of een ademhalingsoefening doen. Doe je helemaal niets om je lichaam te laten herstellen, dan pleeg je roofbouw. Hierdoor ontwikkel je fysieke en psychische klachten die uiteindelijk kunnen leiden naar overspannenheid en burn-out.

Lees: Niet ontspannen is de grootste valkuil bij stress;

En ook: Ontspannen brein zit vol goede ideeën.

 

 

Vrouw zit ontspannen op bank

6 tips om je werk-privébalans te verbeteren

Niet alleen thuiswerkers vinden het moeilijk om de balans niet te veel naar werk te laten overslaan. Ook mensen die naar hun werk gaan, krijgen te maken met meer druk en stress. Zeker als er  collega’s uitvallen of als er een tekort aan personeel ontstaad. Met deze tips houd je de balans tussen werk en privé zo optimaal mogelijk.

 

 1. Compenseer

Jij en jouw werkgever zijn erbij gebaat dat je gezond blijft en niet omvalt. Daarom is het belangrijk om naar de lange termijn te kijken. Je kunt best tijdelijk wat meer doen, maar het moet geen gewoonte worden. Je hebt tijd nodig om je inspanning te compenseren. Weet dus ook wat je nodig hebt om te herstellen. En houd in je achterhoofd dat ieder mens anders is. Voor de een is een halve dag genoeg om bij te komen van een drukke periode. De ander heeft een extra lang weekend rust nodig. Zie dat niet als een luxe, maar als een noodzaak om je werk te kunnen blijven doen. Schroom niet om ook bij je werkgever of leidinggevende aan te geven wanneer je last van stress hebt. Juist door stress voor te zijn, voorkom je uitval.

 

2. Flexibele werktijden

Werk je thuis dan is het voor jou misschien een optie om flexibel met je werkuren om te gaan. Misschien wil je tussen de middag meer aandacht aan je kinderen besteden. Of ga je een uurtje wandelen of aan je hobby werken. En haal je die uren bijvoorbeeld ’s avonds weer in. Weet van jezelf ook wanneer jouw productieve uren zijn. Misschien ben jij echt een ochtendmens. Dan zou je bijvoorbeeld eerder kunnen beginnen zodat je ook eerder met je werk kunt stoppen.

 

3. Doe niet meer dan nodig

Te veel bordjes hoog moeten houden, leidt meer stress in de hand. Daarnaast: niet alles hoeft perfect te zijn. Zijn er op je werk taken die je kunt delegeren, doe dat dan. Komt iets niet helemaal af? Morgen is er weer een dag. Uit vele onderzoeken blijkt dat langer werken niet per se betekent dat je ook productief bent. Voorkom dus dat je vele vermoeiende overuren maakt die niet meer opleveren. Ook privé hoeft niet alles te gaan zoals je dat in je hoofd hebt. Er zijn zaken die gedaan moeten worden, maar ook een heleboel niet. Wees flexibel als dingen anders verlopen, ook naar je gezinsleden toe. Houd het simpel, en doe niet meer dan nodig is. Zo geef je jezelf de ruimte om ook echt te ontspannen. Als het voor je werkt, plan dan een vrije dag in je agenda waarop je ook echt niets hoeft te doen.

 

4. Doe wat je energie geeft

Doen wat je echt leuk vindt, geeft energie. Voor de een is dat schilderen, fotograferen of muziek maken, voor de ander met een vriend of vriendin afspreken. Doe iedere dag iets waar je energie van krijgt of waar je echt blij van wordt. Zo houd je je dagelijks leven licht en plezierig.

 

5. Laat je werk los

Wanneer je thuis werkt, is het vaak lastiger om je werk los te laten. Waar je eerst je kantoordeur achter je dichttrok en klaar was, word je nu de hele dag met je werk geconfronteerd. Daarom is het handig om met jezelf een eindtijd af te spreken (bijvoorbeeld na 19:00 uur werk je niet meer). Je kunt er dan nog even met je partner over hebben maar na verloop van tijd ebt als het goed is je gedachten over werk weg. Berg als je klaar bent ook zoveel mogelijk spullen op en haal het uit het zicht. Laat geen laptop op je eettafel slingeren, zet je werktelefoon uit en berg ‘m op. Zo zet je voor jezelf een streep eronder zodat je echt loskomt van je werk.

 

6. Neem vaker pauze

Heb jij een baan waarbij je geregeld lange uren draait? Neem dan vaker pauze. Wat we al eerder aangaven, is dat langer werken juist stress in de hand werkt. Daarnaast is bekend dat een ontspannen brein veel creatiever is. Met ‘nog even dit en nog even dat doen’ blijf je in die werkmodus hangen. Er is namelijk altijd wat te doen, ook als je keihard werkt. Accepteer dus dat je werk nooit afkomt. Door meer pauzes te nemen ben je veel efficiënter bezig. Heb je een zittend beroep dan doe je er goed aan om ieder uur even op te staan en te bewegen. Zorg ook dat je gedurende dag naar buiten gaat. Frisse lucht, een andere omgeving – het is gezonder voor je dan alsmaar binnen zitten.

 

Lees ook:

Thuiswerken en stress, zo houd je het in de hand;

6 cruciale tips voor een goed werk-privebalans na je burn-out.

 

Download ebook over burn-out

Denk jij dat je misschien burn-out bent? Download dan gratis dit complete e-book:

Hoe weet je of je burn-out bent? Lees er alles over en ontdek het zelf

 

Heb jij een goede werk-privébalans?

En, hoe staat het met jouw werk-privébalans? Het is niet altijd gemakkelijk om met stress om te gaan en hierbij de juiste balans te houden. Merk jij dat je al een tijdje last hebt van fysieke klachten als slecht slapen, concentratieproblemen, spanning in je maaggebied of vermoeidheid? Of ben je snel geïrriteerd, pieker je veel en ben je snel emotioneel? Dat zijn signalen van je lichaam dat je over je grenzen gaat. Om erger te voorkomen is het belangrijk om hier iets mee te doen.

 

Gratis kennismaken

BoFit werkt al 20 jaar met mensen met burn-out en stressklachten. We hebben inmiddels duizenden mensen geholpen en dat doen we graag ook bij jou! Want ook jij verdient het om een tevreden en ontspannen leven te leiden.

Wil jij weten of BoFit ook iets voor jou kan betekenen? Vraag de brochure met de tarieven aan en plan binnen een week een gratis kennismaking bij jou in de buurt.

 

Ja, ik wil meer informatie!

 

 

 

Bronnen:

Effectory.nl | Marlies Pellikaan

Sn.nl

Overduurzameinzetbaarheid.nl

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

foto bo bogaard

Hoe is het met jouw gezonde gedrevenheid?

Burn-out, burn-out, burn-out! Ik hoor het overal om mij heen. Jongeren, middelbaren, ouderen, mannen, vrouwen, ondernemers, werknemers, mensen met een ziektewetuitkering. Is het moeilijk vertoeven in onze maatschappij? Zijn de perfectionisten en...

4 stappen om grenzen te stellen

4 stappen om beter je grenzen te stellen (3)

Veel mensen met een burn-out hebben moeite met grenzen. Sterker nog: het is vaak zelfs de oorzaak van burn-out. In deel een en twee van dit driedelige blog zijn we dieper op de achtergrond ingegaan. Wanneer je begrijpt waarom je het zo lastig vindt om je grenzen te...