06 2095 6938 [email protected]

73 symptomen van burn-out. Herken jij ze?

door | mrt 9, 2020 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Heb jij last van symptomen als vermoeidheid, gejaagdheid of huilbuien? Dan heb je misschien een burn-out. Of zit je er tegenaan. Maar: er zijn nog meer burn-outsymptomen. We hebben ze hier (bijna) allemaal voor je op een rijtje gezet. Herken jij ze?

 

Wat is een burn-out?

Burn-out is een verzamelnaam voor diverse klachten. Maar, het wil niet zeggen dat als je veel klachten hebt, dat je ook burn-out bent. Officieel spreek je pas van een burn-out als:

  • Je emotioneel uitgeput bent;
  • Je werk of je werkzaamheden niet meer goed kunt uitoefenen;
  • En je vervreemd voelt van jezelf en/of je omgeving.

Maar dat is niet alles. Er zijn nog andere klachten. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje. Zit jouw klacht er niet bij? Dat wil niet zeggen dat je geen burn-out hebt. Neem in dat geval contact op met je huisarts of met BoFit. Lees nu hieronder alle symptomen door. Het zijn er nogal wat.

 

73 symptomen van een burn-out:

  1. Hyperventilatie;
  2. Stress/spanning;
  3. Opgejaagd gevoel;
  4. Concentratieproblemen;
  5. Huilbuien;
  6. Woedeaanvallen;
  7. Black-outs;
  8. Duizeligheid;
  9. Buikpijn/maagpijn;
  10. Hoge bloeddruk;
  11. Lage rugpijn;
  12. Nek- en schouderpijn;
  13. Hoge ademhaling;
  14. Vermoeidheid;
  15. Alles is je te veel;
  16. Angst;
  17. Angst- en paniekaanvallen;
  18. Depressie;
  19. Sombere gevoelens;
  20. Beklemmend gevoel;
  21. Besluiteloosheid;
  22. Niet of nauwelijks meer kunnen bewegen;
  23. Te veel of te weinig eten;
  24. Onverklaarbare fysieke klachten;
  25. Hoofdpijn;
  26. Migraineaanvallen;
  27. Controle niet kunnen loslaten/of niet meer voelen;
  28. Alleen maar kunnen slapen;
  29. Slapeloosheid of slecht slapen;
  30. Piekeren;
  31. Geen fut/geen energie;
  32. Faalangst;
  33. Geen plezier in je werk;
  34. Je niet gelukkig voelen;
  35. Onrust;
  36. Irritatie;
  37. Cynisch;
  38. Hartkloppingen;
  39. Benauwdheid;
  40. Zwaar drukkend gevoel op de borst;
  41. Verstijven;
  42. Verkrampte spieren;
  43. Zweten;
  44. Trillen;
  45. Slap gevoel;
  46. Flauwvallen;
  47. Gevoelloosheid;
  48. Je wazig voelen;
  49. Desoriëntatie;
  50. Overprikkeld zijn;
  51. Keelklachten;
  52. Haaruitval;
  53. Jezelf kwijt zijn;
  54. Misselijkheid;
  55. Nachtmerries hebben;
  56. Schuldgevoelens hebben;
  57. Onzekerheid;
  58. Schaamte;
  59. Niets kunnen onthouden;
  60. Zenuwpijn;
  61. Ontstekingsreacties (bijvoorbeeld terugkerende luchtweginfecties);
  62. Reacties van de huid (bijvoorbeeld eczeem of stressacné);
  63. Darmklachten, opgeblazen gevoel en winderigheid;
  64. Vaak moeten plassen;
  65. Apathisch voelen;
  66. Negatieve gevoelens en gedachtes over jezelf (zelfhaat) en/of over je omgeving;
  67. Overmatig kritisch/klagen naar jezelf en/of de omgeving;
  68. Geen overzicht meer hebben;
  69. Zwaarmoedigheid;
  70. Sociaal afzonderen;
  71. Verhoogde hartslag;
  72. Verstoorde hormoonhuishouding;
  73. Radicale beslissingen nemen, zoals baan opzeggen of relatie beëindigen.

 

Heb je alle burn-outsymptomen gezien?

En? Herken je er één? Of heb je meerdere lichtere klachten? Schrik niet meteen als je er veel herkent. Het zegt niet altijd iets over hoe ernstig je burn-out is.

 

jonge man met symptomen van burn-out

 

Misschien zit je nu nog met vragen als:

Wat is een burn-out precies?

Hoe lang zit je thuis met een burn-out?

En: wat kun je doen tegen een burn-out?

 

Om te weten te komen of je ook echt burn-out bent, is het handig om ons complete burn-out gids te downloaden:

‘Hoe weet je of je burn-out bent? Lees er alles over en ontdek het zelf’.

 

Maar misschien wil je meteen hulp.

 

Persoonlijke burn-outbegeleiding

Als je volledig uitgeput bent dan ben je het liefst hier zo snel mogelijk vanaf. En je hoopt dat het nooit meer terugkomt. Je wil weer plezier in de dingen die je doet. Je schouders ergens onder kunnen zetten, lekker aan het werk zijn en genieten van je gezin en vrienden. Gewoon, je dagelijkse leven weer oppakken. Dat is wat iedereen met een burn-out graag wil. Toch?

En dat kan ook.

Je komt er echt weer uit. Als je het goed aanpakt. Ons advies: schakel professionele burn-outbegeleiding in. BoFit is al 20 jaar burn-outspecialist op dit gebied. Wij zorgen niet alleen dat je herstelt, maar ook voor een sterke en gezonde basis voor de rest van je leven. Zo val je niet meer zo snel om. Ook niet als het even minder gaat.

Bij BoFit hebben we twee programma’s die je hierbij verder helpen, afhankelijk van jouw situatie.

Preventief Burn-out Programma

Curatief Burn-out Programma

 

Ben jij er nu helemaal uit? Of zit je nog met vragen?

Neem direct contact met ons op. Wij geven je advies, afgestemd op jouw persoonlijke situatie, zodat ook jij uit je burn-out stapt.

Begin vandaag nog met je herstel! En vraag een gratis kennismaking aan bij jou in de buurt.

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 - 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.