Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit zijn de verschillen en overeenkomsten tussen somberheid, depressie en burn-out

door | dec 23, 2022 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Somberheid, depressie, burn-out. Er is zeker een overlap, maar ze verschillen ook van elkaar. Wat die verschillen en overeenkomsten precies zijn en waarom het belangrijk is om dit te weten, lees je in dit blog.

Hoe voelt somberheid?

Bij somberheid voel je zwaar, leeg en/of verdrietig. Je hebt nergens zin in, bent lusteloos, piekert veel en kunt je moeilijk concentreren. Somberheid heeft vaak een aanleiding. Stress kan een aanleiding zijn, maar dat hoeft niet per se. Ook kun je je somber worden als je relatie uit is, je gezondheid verslechtert of je je zorgen maakt over het nieuws of de situatie in de wereld. Iedereen kan zich wel eens down voelen, en meestal gaat het na een tijdje weer over.

Somberheid wordt ook wel depressieve stemmingen genoemd. Wil je hier meer over weten? En tips krijgen om hiermee om te gaan? Lees dan het blog Hoe ga je om met depressieve stemmingen?

vrouw met somberheid, depressie of burn-out

Hoe herken je depressie?

Je neerslachtig voelen gaat dus na verloop van tijd (dagen/weken) vaak vanzelf weer over. Bijvoorbeeld als de situatie die je verdriet deed weer beter verloopt. Bij een depressie is dat niet het geval.

Ook kan er bij depressie maar weinig aanleiding lijken om je depressief te voelen. Je hebt bijvoorbeeld een goede baan, een fijne relatie en hebt vrienden die je ondersteunen. Toch voel je je down, en heb je nergens meer plezier in.

Voel je je langer dan 6 weken rot? Dan kan het zijn dat je depressief bent en hiervoor behandeld moet worden. Een depressie lost namelijk niet vanzelf op. De gemiddelde duur van een depressie is 8 maanden. Maar je kunt er ook jaren mee rondlopen.

Meer weten over depressie? Lees: 20 symptomen van een depressie.

Hoe herken je een burn-out?

Bij een burn-out ben je lange tijd – zo niet jaren – over je grenzen gegaan. Soms zelfs zonder dat je dit in de gaten hebt. Burn-out is een verzamelnaam van diverse klachten, zoals concentratiestoornissen, hyperventilatie, angst en hartkloppingen, met oververmoeidheid als gemene deler.

Je voelt je uitgeput en bent niet of nauwelijks meer in staat om je dagelijkse werkzaamheden te doen.

Wil je meer lezen over burn-out? Lees dan:

Wat is een burn-out precies?

73 symptomen van een burn-out

Burn-out Ebook cover

Wil jij weten of je een burn-out hebt? Ontdek het antwoord in dit e-book:

Hoe weet je of je burn-out bent? Lees er alles over en ontdek het zelf

 

Kun je een depressie en burn-out tegelijk hebben?

Ja, je kunt zeker een depressie en een burn-out tegelijkertijd hebben. De symptomen van burn-out en depressie lijken op elkaar. Bij beiden heb je bijvoorbeeld last van lusteloosheid, slaap je slecht of laat je geheugen je regelmatig in de steek.

Je kunt een burn-out krijgen van een depressie doordat je hierdoor uitgeput raakt. Maar je kunt ook depressief raken door een burn-out.

Het is goed om te weten welke er eerst was om te zorgen dat je de juiste behandeling krijgt (zie hieronder Verschillende behandeling).

5 belangrijke verschillen tussen depressie en burn-out

  1. Verschillende gevoelens

Er is een groot verschil tussen depressieve buien en opgebrand zijn. Heb je een burn-out dan wil je wel iets ondernemen maar je kunt dit niet vanwege je energielevel. Bij een depressie is dat anders. Je hebt nergens zin in en kampt met sombere gevoelens. Je geniet niet of nauwelijks van het leven en je hebt eventueel gedachtes aan de dood of zelfdoding.

  1. Verschillende oorzaken

Ook de oorzaak is verschillend. Bij een burn-out ben je stelselmatig over je grenzen gegaan. Je bent te zwaar belast, je hebt te veel last van stress en spanning, en raakt hierdoor opgebrand en uitgeput. Bij een hoog stresslevel kun je ook lastiger peilen hoe je je werkelijk voelt. Je lichaam heeft namelijk een andere prioriteit: het verminderen van de stressfactoren.

Bij een depressie speelt stress niet per se een rol. De oorzaak van depressieve gevoelens is veel minder duidelijk.

  1. Verschillende behandeling

Omdat er verschillende oorzaken zijn bij een depressie en een burn-out, is ook de behandeling anders. Bij een depressie word je door je behandelaar vaak aangezet om weer iets te doen, om in beweging te komen. Bewegen bij een burn-out is in het begin juist uit den boze.

  1. Verschillend energielevel

Ben je burn-out dan ben je over het algemeen ’s ochtends het meest actief. Na verloop van tijd, aan het einde van de dag (of eerder), raakt je energie op. Bij iemand met een depressie is dat net andersom. Je komt maar met moeite je bed uit en zou het liefst helemaal niet meer opstaan. Naarmate de dag vordert krijg je meer zin en energie. Het meest actief ben je in de avond.

Natuurlijk kunt je met een burn-out ook last hebben van slapeloze of onrustige nachten. In dat geval is het ’s ochtends ook lastiger opstaan. Niet omdat je geen zin heeft (zoals bij depressie) maar omdat je je simpelweg te moe voelt.

  1. Verschil in erfelijkheid

Bij depressie weten we dat erfelijkheid een rol kan spelen. Zo blijkt dat kinderen van een depressieve ouder een verhoogde kans hebben om zelf ook depressief te worden.

Luister ook naar de podcast over depressie en burn-out.

Herstellen van burn-out en depressieve klachten?

Heb jij last van een burn-out en/of depressieve klachten? Blijf er niet te lang mee doorlopen en voorkom dat je klachten erger worden. Bij BoFit helpen we je te herstellen zodat je weer gezond en met energie door het leven gaat. Neem contact met ons op voor de brochure, de tarieven en een gratis kennismaking bij jou in de buurt.

Heb je last van een depressie? Wij bieden ook een activeringsprogramma waarbij je wordt begeleid naar behandeling. Uiteraard gebeurt dit in overleg met je behandelaar(s) en opdrachtgever.

Ja, ik wil graag meer weten!

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

lifestyleverbetering en burn-out

13 positieve effecten door leefstijlverandering

Onlangs publiceerde het NRC een artikel over het bevorderen van leefstijlverandering en de erkenning van leefstijlgeneeskunde. Vooral bij chronische (levensstijl)ziekten levert dit veel op. Wist je dat veranderen van het dagelijks leven van een patiënt vaak meer...

foto bo bogaard

Hoe is het met jouw gezonde gedrevenheid?

Burn-out, burn-out, burn-out! Ik hoor het overal om mij heen. Jongeren, middelbaren, ouderen, mannen, vrouwen, ondernemers, werknemers, mensen met een ziektewetuitkering. Is het moeilijk vertoeven in onze maatschappij? Zijn de perfectionisten en...