Deel MKB onderschat kosten ziek personeel
Werkgevers in Nederland moeten zich bij ziekte van personeel aan diverse complexe wetten en regels houden. Veel MKB-ondernemers onderschatten het financiële risico dat een medewerker die langdurig ziek wordt of arbeidsongeschikt raakt kan inhouden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Aon onder 150 MKB-ondernemers en HR-professionals in Nederland.
Bepalend voor winst of verlies
Volgens meer dan de helft van de respondenten kan een langdurig arbeidsongeschikte of zieke medewerker het verschil maken tussen winst of verlies. Onder de ondervraagde MKB-ondernemers en HR-professionals bleken diverse misverstanden te bestaan over de verplichtingen van werkgevers met betrekking tot onder andere het doorbetalen van loon en de uitkeringsduur van ziek personeel. Gebrek aan kennis van de actuele wet- en regelgeving en uitkeringsregelingen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid kan voor ondernemers een risico inhouden. UWV legt vaak – ongeveer 25 procent – loonsancties op aan werkgevers die zich niet aan de regels houden.
Actuele wet- en regelgeving
In Nederland moeten werkgevers – groot en klein – het loon bij ziekte 2 jaar doorbetalen. Sinds 2014 zijn ondernemers ook financieel verantwoordelijk voor zieke werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Met ingang van 1 januari 2017 gaat de laatste fase van de modernisering Ziektewet in: Wet Beperking ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vangnetters (BeZaVa).
Organisaties moeten zich bij ziekte van een werknemer aan de volgende wet- en regelgeving en richtlijnen houden:
- Wet verbetering Poortwachter;
- Arbowet;
- Burgerlijk Wetboek;
- procesregels verzuimbegeleiding 1e 2 ziektejaren;
- BeZaVa (m.i.v. 01.01.2017);
- NVAB-richtlijnen;
- STECR-werkwijzers.
Actuele uitkeringsregelingen
Slechts 4% van de respondenten kent alle uitkeringsregelingen voor zieke werknemers. Een nog kleiner deel weet deze uitleringsregelingen goed te interpreteren. Vanaf 1 januari 2017 geldt naast de bestaande regelingen ook de nieuwe wetgeving voor het dragen van eigen risico, WGA.
De vijf uitkeringsregelingen in Nederland zijn:
- Ziektewet;
- WGA (m.i.v. 01.01.2017);
- IVA;
- WIA;
- WAO.
BRONNEN:
BGmagazine | maart 2016
Aon Risk Solutions, Wetgeving rond arbeidsongeschiktheid | april 2016
Volgende week ‘Kosten werkgevers bij ziekte: 4 misverstanden’