06 2095 6938 info@bofit.nl

Verbeter je slaap aanzienlijk met deze tips

door | okt 9, 2017 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Om van een burn-out te herstellen is onder andere slaap nodig. Veel slaap. Minder bekend is dat ‘goed’ slapen net zo belangrijk is. Dat blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. Met deze tips verbeter je gemakkelijk de kwaliteit van je slaap.

Niet alleen veel slapen, óók goed slapen

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders voldoende slapen. 90% haalt de aanbevolen 7 tot 9 uur slaap. Dat betekent niet dat er ook ‘goed’ geslapen wordt. Lang slapen staat niet gelijk aan een goede nachtrust. Drie factoren die de slaapkwaliteit benadelen zijn: moeite met inslapen, vroeg wakker worden en gedurende de nacht niet doorslapen.

Slaap herstelt en maakt gelukkiger

Goed slapen, naast voldoende slapen, is essentieel in een gelukkige en gezonde levensstijl. Ons lichaam heeft slaap nodig om te herstellen. Slecht slapen kan zelfs leiden tot ziekte. Er zijn duidelijke relaties tussen slaaptekort en ziektes als obesitas, diabetes en Alzheimer. Professor Matthew Walker, die afgelopen week de nobelprijs won met zijn onderzoek naar slaap, verklaart dit in de onderstaande video. Daarnaast verbetert slaap het humeur en concentratievermogen. Kortom, goede nachtrust maakt een mens gelukkiger.

5 tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren (en gelukkiger te zijn)

De onderstaande tips helpen om slaapkwaliteit te vergroten. Uit Brits onderzoek blijkt dat na ongeveer 66 dagen een handeling een gewoonte wordt. Probeer deze tips dus minimaal twee maanden uit.

  1. Sport later op de dag; de slaapkwaliteit wordt positief beïnvloedt door een half uur te bewegen in de middag of vroege avond.
  2. Zorg voor veel licht overdag; uit onderzoek blijkt dat twee uur daglicht de nachtrust met 83% versterkt.
  3. Ken uw favoriete slaaphouding; iedere slaaphouding behoeft een ander soort kussen. Het kan dus slim zijn een kussen uit te zoeken die past bij je slaaphouding.
  4. Rust, reinheid & regelmaat; breng regelmaat in je bedrituelen en maak je slaapkamer tot een rustige plek. Zorg voor frisse lakens en een goed doorgeluchte ruimte.
  5. Download de app Sleep Cycle; deze app helpt je wakker te worden tijdens je lichtste slaapfase. Daarnaast geeft de app inzicht in positieve en negatieve factoren die je slaap beïnvloeden.

 

Bronnen:
Big.nl | 2 oktober 2017
Hersenstichting.nl | 18 september 2017
CRScentrum.nl

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.