Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan

herstel alleen

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Wil je persoonlijk advies of een vrijblijvende kennismakingssessie?

Vul het contactformulier in en we bellen of mailen je binnen 24 uur terug. Ook op zaterdag.
Bel voor direct contact 06 2095 6938
of bel met ons gratis nummer 0800 533 04 55.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verbeter je slaap aanzienlijk met deze tips

door | okt 9, 2017 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Om van een burn-out te herstellen is onder andere slaap nodig. Veel slaap. Minder bekend is dat ‘goed’ slapen net zo belangrijk is. Dit blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. Met deze tips verbeter je gemakkelijk de kwaliteit van je slaap.

 

Niet alleen veel slapen, óók goed slapen

Ben jij iemand die lekker lang kan uitslapen? Dan heb je mazzel. Niet iedereen kan dat, maar gelukkig het gros van den mensen wel. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders voldoende slapen. 90% haalt de aanbevolen 7 tot 9 uur slaap. Tijdens een burn-out lukt dat vaak niet of zit je er ver overheen. Dan kan je hele slaapritme verstoord zijn. Maar, met lang slapen alleen kom je er niet. Want lang slapen betekent niet dat er ook ‘goed’ geslapen wordt. Lang slapen staat niet gelijk aan een goede nachtrust. Er zijn drie factoren die de slaapkwaliteit benadelen:

  1. moeite met inslapen;
  2. vroeg wakker worden;
  3. en gedurende de nacht niet doorslapen.

 

Slaap herstelt en maakt gelukkiger

Goed slapen, naast voldoende slapen, is essentieel voor een gelukkige en gezonde levensstijl. Je lichaam heeft slaap nodig om te herstellen. Slecht slapen kan zelfs leiden tot ziekte. Er zijn duidelijke relaties tussen slaaptekort en ziektes als obesitas, diabetes en Alzheimer. Dat wil je dus voorkomen. Professor Matthew Walker, die de nobelprijs won met zijn onderzoek naar slaap, verklaart dit in de onderstaande video. Daarnaast verbetert slaap je humeur en concentratievermogen. Kortom, een goede nachtrust maakt jou een gelukkiger mens.

 

5 tips om de kwaliteit van je slaap te verbeteren (en gelukkiger te zijn)

De onderstaande tips helpen om jou je slaapkwaliteit te vergroten. Uit Brits onderzoek blijkt dat na ongeveer 66 dagen een handeling een gewoonte wordt. Je moet onderstaande tips dus twee maanden uitproberen om ze automatisch uit te voeren.

  1. Sport later op de dag; je slaapkwaliteit wordt positief beïnvloedt door een half uur te bewegen in de middag of vroege avond.
  2. Zorg voor veel licht overdag; uit onderzoek blijkt dat twee uur daglicht de nachtrust met 83% versterkt.
  3. Slaap in je favoriete slaaphouding; iedere slaaphouding heeft weer een ander soort kussen nodig. Weet dus wat jouw favoriete slaaphouding is. Het kan daarom slim zijn een kussen uit te zoeken die hierbij past.
  4. Rust, reinheid & regelmaat; breng regelmaat in je bedrituelen en maak je slaapkamer tot een rustige plek. Zorg voor frisse lakens en een goed doorgeluchte ruimte.
  5. Download de app Sleep Cycle; deze app helpt je wakker te worden tijdens je lichtste slaapfase. Daarnaast geeft de app inzicht in positieve en negatieve factoren die je slaap beïnvloeden.

 

 

Bronnen:
Big.nl | 2 oktober 2017
Hersenstichting.nl | 18 september 2017
CRScentrum.nl

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

foto bo bogaard

Het einde nadert

Mijn vader en moeder zijn 88 jaar, wonen nog gelukkig samen en hebben de ziekte van Parkinson en Alzheimer. Met een beetje hulp van de zonen en minimale thuiszorg zijn zij een voorbeeld van hoe het op hoge leeftijd ook nog kan. Ik bezoek mijn ouders...

Het Grote Angstdossier: alles over angst, paniek en burn-out

Over angst valt heel veel te vertellen. Je hebt ze in alle soorten en maten. Ook tijdens een burn-out komt angst geregeld voor. Daarom willen we jou in dit Grote Angstdossier zo veel mogelijk informeren over welke soorten angst er zijn, wat de symptomen van angst...