06 2095 6938 info@bofit.nl

Grenzen stellen, hoe doe je dat? (2)

door | mrt 12, 2018 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Veel mensen met een burn-out hebben moeite met grenzen. Sterker nog: het is vaak zelfs de oorzaak van burn-out. Want door geen of te weinig grenzen te stellen pleegt u roofbouw op uw lichaam en raakt uw energie op. Leren grenzen stellen is niet iets wat u even snel leert. Er gaat een heel proces aan vooraf. Dit is deel 2 van een serie over grenzen stellen.

Kindertijd

In het eerste deel heeft u gelezen over hoe karakter, genen en omgevingsfactoren invloed hebben op uw manier van grenzen stellen. Daarnaast las u over gedragspatronen die in de kindertijd zijn ontstaan en die u in uw volwassen leven met u meedraagt. Door aanpassing aan de grenzen van de ouders (of andere mensen in de directe omgeving) leert een kind niet naar zijn eigen signalen en grenzen te luisteren.

Lichaamsignalen

Wanneer er als kind weinig ruimte was om de eigen grenzen te ontdekken en uiten, leert uzelf dus als het ware om uw grenzen opzij te schuiven. En soms nog erger; om uw grenzen gewoon maar helemaal niet meer te voelen. Want grenzen voelen, dat levert problemen op. En hier lopen veel mensen met een burn-out tegenaan. Want wat zijn eigenlijk uw eigen grenzen? En wanneer zijn het grenzen van anderen? Weer leren voelen waar uw grenzen liggen is de eerste stap naar ze ook kunnen uiten in de buitenwereld. Het lichaam is daar een mooi instrument voor. Het geeft signalen af die aangeven dat u te ver gaat. Wanneer u net begint met het ontdekken van deze lichaamssignalen dan zijn ze nog heel subtiel. Maar gaandeweg leert u duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende manieren waarop uw lichaam reageert op de omgeving.

foto vrouw die uitkijkt over zee

Patronen herkennen

Naast het luisteren naar lichaamssignalen die uw grenzen aangeven is het ook belangrijk aandacht te geven aan een nog diepere laag: het accepteren dat u grenzen heeft en die mogen uiten. Veelal ligt er een gevoel van onzekerheid aan ten grondslag. Want: wie ben ik dat ik zo maar mag zeggen wat ik wil? En doe ik daar anderen geen pijn mee? Uzelf weer de moeite waard vinden om u te uiten is vaak nog een flink proces. Het gaat om het herkennen van die oude patronen uit de kindertijd waaraan vaak hardnekkig vastgehouden wordt. Die (overlevings)patronen hebben u namelijk veiligheid gegeven en beschermt. Het is soms heel eng om die te moeten loslaten en te vertrouwen op nieuwe mogelijkheden. Ook erkennen dat afwijzing in uw jeugd niets met u te maken had maar met onkunde of bepaalde omstandigheden helpt om uw situatie meer te begrijpen en te accepteren.

Omgaan met de nieuwe situatie

En dan? Nadat u geleerd hebt dat u er mag zijn zoals u bent en u voelt aan waar uw grenzen liggen, zet u die grenzen steeds meer in de buitenwereld neer. Eerst nog met kleine stappen, om uiteindelijk steeds meer te durven. Dan komt er vaak een moment dat er een confrontatie is met de omgeving. En dit is een punt waar veel mensen weer afhaken. Uw omgeving is vaak namelijk helemaal niet blij met deze verandering. Waar u eerst heel meegaand was, daar zegt u nu duidelijker wat u wilt. Veel mensen schrikken hier van terug en zeggen: “Zie je wel, als ik mijn grenzen stel dan krijg ik iedereen over me heen en gaat het mis”. Maar ze vergeten dat niet alleen zijzelf aan deze nieuwe situatie moeten wennen, hun omgeving moet dat net zo goed. Uitleggen waar deze omslag vandaan komt kan soms voor meer begrip van de omgeving zorgen. In deze fase is het dus belangrijk om het bij tegenslag niet op te geven en door te gaan met het oefenen van grenzen aangeven. Uiteindelijk zal dit steeds meer een tweede natuur worden.

Vragen? Direct Contact? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis)

Bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wilt je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan hieronder op de knop.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 – 2095 6938 voor direct contact met BoFit-coach Bo Bogaard.
Krijgt je zijn voicemail? Spreek dan je telefoonnummer in, dan belt hij je terug.

Wij nemen binnen 24 contact met je op. Ook in het weekend.