06 2095 6938 info@bofit.nl

8 eenvoudige tips om met informatiestress om te gaan

door | apr 16, 2019 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

Onze telefoon staat continu aan, we twitteren, facebooken en instagrammen er op los, ’s avonds kijken we televisie en op ons werk blijft de e-mail maar binnen stromen. De hele dag ontvang je informatie, of je hiervan bewust bent of niet. En dat wordt de komende jaren alleen maar meer. Hoe zorg je dat je hier op de juiste manier mee omgaat? Wij geven je eenvoudige 8 tips om informatiestress te verminderen.

 

Hoogopgeleiden en stress

Meer dan 1,2 miljoen Nederlanders heeft te maken met informatiestress op het werk. Ze krijgen meer informatie te verwerken dan ze aankunnen. Hoogopgeleiden hebben hier het meeste last van, zelf drie keer zo veel dan laagopgeleiden. Bijna de helft van managers geeft aan te veel informatie te krijgen. Werknemers die veel informatie moeten verwerken geven ook aan dat ze meer ontevreden zijn over hun werkomstandigheden en kijken vaker uit naar een andere baan. 

Van informatiestress naar burn-out

Als je meer informatie tot je krijgt dan je kunt verwerken dan leidt dit tot stress en spanning. Zo heb je bijvoorbeeld het gevoel altijd achter de feiten aan te lopen, je concentratie verslechtert en versnippert, de druk van alles moeten weten neemt toe en je krijgt hierdoor weinig af. Veel stress kan bijvoorbeeld leiden tot slecht slapen, nek- en rugklachten, irritatie, hoge bloeddruk en op lange termijn tot overspannenheid en burn-out. 

8 tips om met informatiestress om te gaan

Wil je een goede gezondheid behouden dan moet je een manier vinden om met deze dagelijkse hoeveelheid informatie om te gaan. Wij geven je 8 tips die je zelf gemakkelijk kunt toepassen, zowel op je werk als thuis.  

 

 

Tip #1: Ruim je apps op

Gebruik je alle apps die op je smartphone staan? Waarschijnlijk niet. Maar mogelijk krijg je hier wel meldingen van. Je kunt er voor kiezen om alle meldingen uit te zetten of om de apps te verwijderen. Zo heb je alleen op je telefoon staan wat je echt gebruikt en wordt je niet je hele dag door gestoord door meldingen en geluidjes.

Tip #2: Doe even niets 

Steeds vaker hebben we de neiging om momenten waarop we even niets te doen hebben in te vullen met onze telefoon. Maar dit zijn nu juist de essentiële momenten dat je hersenen tot rust komen. Leer jezelf aan om van die momenten te genieten. Kijk tijdens het wachten op de trein om je heen in plaats van op je telefoon. Of wees bewust met je aandacht bij het drinken van een kopje thee.

Tip #3: Plan e-mailmomenten in

De hele dag door komen op je werk mails binnen. En hierdoor word je iedere keer afgeleid. Spreek met jezelf af dat je op gezette tijden je mail doorneemt. Bijvoorbeeld aan het eind van de ochtend of na de lunch. Je kunt dit ook in je e-mailhandtekening zetten zodat mensen weten dat ze niet direct antwoord krijgen. 

Tip #4: Zeg abonnementen af  

Door de jaren heen heb je je mogelijk op heel wat nieuwsbrieven geabonneerd. Maar dit kan ook enorm veel onrust geven. Kijk hier eens kritisch naar en schrijf je uit op abonnementen die je nooit leest of niet echt belangrijk zijn voor je werk of privé. 

Tip #5: Laat je niet storen 

Het kan heel vervelend zijn als collega’s continue aan je bureau staan terwijl jij je juist moet concentreren. Je kunt afspreken om op gezette tijden werkzaamheden te bespreken. Of je zet een bordje op je bureau of hangt een deurhanger aan je kantoordeur met bijvoorbeeld ‘Niet storen a.u.b.’ erop. 

Tip #6: Neem pauzes 

Naast het afbouwen van de informatiestroom is voldoende ontspannen en pauzes nemen net zo belangrijk. Hierdoor laadt je lichaam en je hersenen weer op en kunnen ze veel beter informatie verwerken. Dit is iets wat veel mensen vergeten. We denken vaak dat we hard moet doorwerken om alles op tijd af te krijgen, maar het tegendeel is waar. Door geregeld rust te nemen werk je veel efficiënter en ben je scherper. 

Tip #7:  Zorg voor een rustige omgeving 

Beperk zo veel mogelijk geluid in je werkomgeving, zoals muziek. Ook voldoende frisse lucht, een opgeruimd bureau en planten op kantoor helpen om ontspannen aan het werk te gaan. Is dit lastig voor elkaar te krijgen? Bespreek met je collega’s en baas hoe je kunt zorgen voor een omgeving waarin optimaal gewerkt kan worden met zo min mogelijk informatiestress. 

Tip #8: Zet je telefoon op stil 

Vaak is het helemaal niet nodig om iemand direct terug te bellen of te spreken. Maar als je iedere keer een ringtone of trilstand hoort, dan is de neiging groot om je telefoon op te pakken. Zet je telefoon dus uit of zorg dat je niet hoort als er gebeld wordt. Zet op je voicemail of ze willen inspreken als ze teruggebeld willen worden. Controleer op vaste tijden of er gebeld is en bepaal zo zelf wanneer jij je telefoon gebruikt.  

Tip #8: Niet weten is ook oké 

Misschien best lastig in een maatschappij waarin informatie overal toegankelijk is en iedereen er vanuit gaat dat je op de hoogte bent. Maar: moet je echt alles weten? Veel informatie draagt niet per se bij aan jouw welzijn of professionaliteit. Al die non-informatie zorgt alleen maar voor meer stress. Er is niets mis mee om bepaalde dingen niet te weten en de ander te vragen hoe het zit als je het nodig hebt. Je zult steeds vaker ontdekken dat je eigenlijk helemaal niet zo veel mist.

 

 

Heb jij last van informatiestress en kom je er zelf niet uit? Neem contact met ons op en kom er achter hoe we jou verder kunnen helpen.

 

 

 

 

 

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 - 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.