Minder werkdruk begint met een goed gesprek
Na de vele bezuinigingsrondes en reorganisaties moet in veel organisaties hetzelfde werk met minder medewerkers gedaan worden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek was de werkdruk nog nooit zo hoog als nu. Structurele werkdruk kan tot werkstress, oververmoeidheid en gezondheidsklachten leiden. Hierdoor neemt het ziekteverzuim toe. Voorkomen van uitval begint met een goed gesprek over werkdruk en werkstress.
Werkdruk ontstaat als iemand zijn werk niet, of met moeite, binnen de beschikbare tijd kan uitvoeren. Dus zonder overuren te werken. Daarbij gaat het zowel om kwantitatieve eisen van het werk (hoeveelheid te verrichten werk, productiviteit) als kwalitatieve eisen (kwaliteit van het verrichte werk).
Tijd en taken niet in balans
Een te hoge werkdruk ontstaat als een medewerker structureel of gedurende langere tijd niet, of met moeite, binnen de beschikbare tijd kan voldoen aan de aan hem gestelde eisen. Af en toe onder hoge druk werken is geen probleem, maar heel vaak of structureel onder hoge druk moeten werken is dat wel. De kans dat deze onbalans tussen tijd en taken echt tot gezondheidsproblemen leidt, wordt snel groter als medewerkers onvoldoende mogelijkheden hebben om hun werk zelf in te delen en problemen op te lossen. Ook wanneer iemand onvoldoende sociale ondersteuning krijgt van leidinggevenden of collega’s, neemt de kans op gezondheidsklachten snel toe.
Oorzaken van druk en stress achterhalen
Om verzuim te voorkomen is het belangrijk dat werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek gaan over werkdruk en werkstress. Om de oorzaken daarvan boven water te krijgen en op zoek te gaan naar passende oplossingen. Wellicht kunt u samen bekijken of werkprocessen efficiënter te organiseren zijn. Of de taakverdeling en doelstellingen herformuleren zodat deze duidelijker, realistischer en haalbaarder zijn.
Oprechte interesse werkgever helpt
Zelfs als er niet direct een concrete oplossing is voor de werkdruk en werkstress, dan heeft het samen praten erover een positief effect. Medewerkers waarderen het dat hun werkgever naar hen luistert en interesse toont in hun welzijn. Daardoor voelen ze zich gesteund en beter opgewassen tegen de situatie.
BRONNEN:
fnv.nl | maart 2016
rendement.nl | oktober 2015