Aandacht van de baas helpt bij werkstress
Sinds 2012 is de werkdruk in Nederland toegenomen. Door de crisis is het personeelsbestand van veel organisaties gekrompen en moet meer werk door minder mensen worden verzet. Langdurig hoge werkdruk kan op termijn stress veroorzaken. Deze stress kan voorkomen worden wanneer leidinggevenden oprechte interesse tonen in het welzijn van hun medewerkers.
Onderzoek naar werkdruk
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat de komende jaren extra controleren op gezonde werktijden en werkdruk. Minister Ascher wil dat werkgevers en werknemers zich bewust worden van het risico van te veel werkstress. Onderzoeksbureau Effectory voerde recent een grootschalig onderzoek uit naar de werkdruk onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland. In 2012 beoordeelde 68% van de Nederlandse medewerkers haar werkdruk als goed. In 2015 is dit afgenomen naar 63% en het percentage blijft gestaag dalen.
Stressklachten en toename ziekteverzuim
Medewerkers moeten taken van vertrekkende collega’s overnemen naast hun eigen taken. Daarnaast is het normaal geworden om werk mee naar huis te nemen en ook ’s avonds en in het weekend nog met werk bezig te zijn. Is de werkdruk te hoog, dan hebben medewerkers het gevoel steeds achter de feiten aan te lopen, hoe hard zij ook werken. Hierdoor lopen ze de kans om overspannen en opgebrand te raken. Hun emotionele welzijn neemt af en op de lange termijn heeft dit vaak ook lichamelijke gevolgen, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid. Werkgevers zien het ziekteverzuim hierdoor toenemen. Ook de kwaliteit van het geleverde werk kan in de verdrukking komen.
Goed luisteren doet wonderen
Bij organisaties die werkdruk en stress bespreekbaar maken valt op dat luisteren al enorm verlichtend werkt voor medewerkers. Het feit dat medewerkers zich opgemerkt en gesteund voelen, verbetert hun emotionele welzijn wezenlijk. Ook als het probleem niet meteen kan worden opgelost. Door het gesprek met medewerkers aan te gaan, wordt ook duidelijk waardoor de werkstress veroorzaakt wordt. Is het alleen de krappe bezetting of spelen er nog andere zaken, zoals inefficiënte procedures, een slechte werksfeer of onrealistische doelstellingen. Wellicht kunnen daarvoor maatregelen getroffen worden die snel voor verbetering zorgen.
Bron:
Effectory.nl | 4 februari 2015