Aandacht van de baas helpt bij werkstress

door | feb 11, 2015 | Burn-out nieuws

Sinds 2012 is de werkdruk in Nederland toegenomen. Door de crisis is het personeelsbestand van veel organisaties gekrompen en moet meer werk door minder mensen worden verzet. Langdurig hoge werkdruk kan op termijn stress veroorzaken. Deze stress kan voorkomen worden wanneer leidinggevenden oprechte interesse tonen in het welzijn van hun medewerkers.

 

Onderzoek naar werkdruk

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat de komende jaren extra controleren op gezonde werktijden en werkdruk. Minister Ascher wil dat werkgevers en werknemers zich bewust worden van het risico van te veel werkstress. Onderzoeksbureau Effectory voerde recent een grootschalig onderzoek uit naar de werkdruk onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland. In 2012 beoordeelde 68% van de Nederlandse medewerkers haar werkdruk als goed. In 2015 is dit afgenomen naar 63% en het percentage blijft gestaag dalen.

Stressklachten en toename ziekteverzuim

Medewerkers moeten taken van vertrekkende collega’s overnemen naast hun eigen taken. Daarnaast is het normaal geworden om werk mee naar huis te nemen en ook ’s avonds en in het weekend nog met werk bezig te zijn. Is de werkdruk te hoog, dan hebben medewerkers het gevoel steeds achter de feiten aan te lopen, hoe hard zij ook werken. Hierdoor lopen ze de kans om overspannen en opgebrand te raken. Hun emotionele welzijn neemt af en op de lange termijn heeft dit vaak ook lichamelijke gevolgen, zoals hoofdpijn en oververmoeidheid. Werkgevers zien het ziekteverzuim hierdoor toenemen. Ook de kwaliteit van het geleverde werk kan in de verdrukking komen.

Goed luisteren doet wonderen

Bij organisaties die werkdruk en stress bespreekbaar maken valt op dat luisteren al enorm verlichtend werkt voor medewerkers. Het feit dat medewerkers zich opgemerkt en gesteund voelen, verbetert hun emotionele welzijn wezenlijk. Ook als het probleem niet meteen kan worden opgelost. Door het gesprek met medewerkers aan te gaan, wordt ook duidelijk waardoor de werkstress veroorzaakt wordt. Is het alleen de krappe bezetting of spelen er nog andere zaken, zoals inefficiënte procedures, een slechte werksfeer of onrealistische doelstellingen. Wellicht kunnen daarvoor maatregelen getroffen worden die snel voor verbetering zorgen.

 

 

Bron:

Effectory.nl | 4 februari 2015

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out nieuws:

Werkgevers ondersteunen werknemers met mentale klachten te weinig

Werkgevers geven te weinig tot geen steun aan werknemers met mentale klachten. En dat terwijl psychische klachten de laatste jaren alleen maar zijn toegenomen. Een signaal voor werkgevers om alert te zijn op het kapitaal van hun organisatie. Bijna de helft van de...

Piekeren zorgt voor fysieke klachten

Piekeren is niet goed voor je. Dat wisten we al. Maar uit recent onderzoek blijkt dat piekeren ook fysieke klachten veroorzaakt.  Iedereen piekert natuurlijk wel eens. Maar als je blijft hangen in negatieve gedachten en gevoelens dan kan dat vervelende gevolgen...

Veel ondernemers hebben stress

Stress door ondernemen is een bekend probleem, maar de omvang blijkt onderschat. Vooral het werven van klanten, omzet en liquiditeit zijn oorzaken van stress. Bij ruim 20% is de druk zo hoog, dat men vlucht in het gebruik van harddrugs zoals XTC, om de situatie het...

Betere prestaties? Prikkel de motivatie!

Onderzoeken tonen aan dat er een duidelijk verband bestaat tussen de prestaties van medewerkers en hun motivatie voor het werk. De best presterende werknemers zijn drie keer zo gemotiveerd als hun collega’s. Helaas voelt een grote groep werknemers zich niet (circa...