Werkdruk leidt tot hoog ziekteverzuim in het onderwijs
Van alle werkenden is het onderwijspersoneel het vaakst ziek. De toenemende werkdruk in het onderwijs is de belangrijkste oorzaak van het hoge percentage ziekteverzuim. Het gemiddelde ziekteverzuim onder alle werkenden is 3,7 procent en in het onderwijs is dat 4,9 procent, dus 1,2 procent meer. Dit blijkt uit recent verschenen onderzoek van TNO en CBS.
In het onderwijs moet men steeds meer doen met minder mensen. Klassen worden groter en veel scholen en onderwijsinstellingen fuseren. Dat veroorzaakt meer stress en werkdruk en uiteindelijk meer ziekteverzuim. Zieke leraren gaan meestal wel weer snel aan het werk, omdat zij over het algemeen erg betrokken zijn bij hun werk en bij hun leerlingen. Leraren met stressklachten die te snel weer aan het werk gaan lopen meer risico om burn-outklachten te krijgen. Er zijn in het onderwijs al maatregelen genomen om het ziekteverzuim terug te dringen, maar volgens de Algemene Onderwijsbond (ANb) hebben die maatregelen tot nu toe weinig opgeleverd.
Stijgend aantal leraren met burn-outklachten
De werkdruk is de belangrijkste oorzaak van het hoge ziekteverzuim, maar mogelijk ook verantwoordelijk voor het stijgende percentage burn-outklachten: ruim één op de vijf mensen in het onderwijs heeft daar last van. Het percentage onderwijspersoneel met burn-outklachten is de afgelopen gestegen van 18 procent tot meer dan 21 procent in 2014. Het onderwijs scoort het hoogst op burn-outklachten en op de onderdelen ‘heel veel werken’ en ‘emotionele uitputting’.
Kwart verzuim werkenden is werkgerelateerd
Over het hele jaar 2014 heeft 43 procent van alle werknemers in Nederland zich wel eens ziek gemeld. Gemiddeld meldden mensen zich één keer ziek en duurde dat ziekteverzuim zes dagen. Bijna een kwart van alle ziekmeldingen zou werkgerelateerd zijn. In de bedrijfstak vervoer en opslag is dit aandeel het grootst, werk is in deze sector de aanleiding voor een derde van alle ziekmeldingen.
BRONNEN:
AOb | 24 september 2015
ANP | 26 september 2015