Hoeveel moet je wandelen om gezond te zijn? En meer gezondheidsvoordelen

door | mrt 10, 2023 | BoFit Burn-out Blog

Is wandelen gezond? Wandelen en bewegen in de natuur. BoFit zweert er al meer dan 22 jaar bij. Want wandelen en bewegen helpt namelijk bij het herstel van burn-out- en stressklachten. Maar dat niet alleen. Wandelen heeft vele gezondheidsvoordelen.

Risicofactoren van zitten

Van alles wat je voor je gezondheid kunt doen, komt wandelen het beste uit de verf volgens de Amerikaanse dr. Mike Evans. Een zittend bestaan is namelijk funest en neemt vele gezondheidsrisico’s met zich mee. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat al na vier dagen zitten de concentratie vetten in het bloed toe- en de insulinegevoeligheid afneemt. Dat zijn risicofactoren voor hoge bloeddruk en diabetes.

Hoeveel moet je wandelen om gezond te zijn?

De richtlijn is om een half uur tot een uur per dag te wandelen. Overigens wil dit niet zeggen dat je andere leefstijlgebieden moet negeren. Het is nog steeds belangrijk om daarnaast bijvoorbeeld gezond te eten. En goed te blijven slapen. Wil je meer weten? Dr. Evans geeft je meer uitleg in de video hieronder.

Is wandelen beter dan sporten?

Hans Savelberg, hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht, deed onderzoek naar het verschil in kort intensief sporten en wandelen, in vergelijk met zitten. Wat bleek? Natuurlijk was de groep die kort maar intensief sportte gezonder dan de zittende groep.

Maar het ging nóg beter met de groep die vijf uur per dag rustig rondslenterde. Veel wandelen is dus gezonder dan kort, intensief bewegen.

Wil je weten waarom wandelen helpt bij herstel van burn-out en stress? Lees dit blog.

 

Waar is wandelen allemaal goed voor?

Wandelen heeft heel veel voordelen voor je gezondheid. We zetten ze hier voor jou op een rijtje.

+ Het verhoogt je fysieke fitheid

Wandelen is een vorm van lichaamsbeweging die die helpt bij het verhogen van de fysieke fitheid. Zo verbetert het de bloedcirculatie, versterkt het de spieren, verbetert het de longcapaciteit en verbrand je calorieën. Ook blijkt uit onderzoek dat het nog beter helpt bij rugpijn dan bijvoorbeeld spierversterkende oefeningen.

+ Het verbetert je mentale gezondheid

Wandelen kan ook helpen bij het verbeteren van de mentale gezondheid. Zoals het verminderen van stress en angst, het verbeteren van de stemming en het verhogen van het gevoel van welzijn.

+ Het bevordert de gezondheid van je hart

Wandelen kan helpen bij het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Het kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk, het verminderen van het cholesterolgehalte en het verbeteren van de bloedcirculatie.

+ Het versterkt je botten

Wist je dat wandelen ook je botten kan versterken? Zo helpt het bij het voorkomen van osteoporose.

zakenvrouwen wandelen tegen stress

+ Het helpt bij herstel en voorkomen van kanker

Bewegen verlaagt het risico op borstkanker bij vrouwen na de overgang. Maar daarvoor moet je wel wat langer wandelen dan dat half uurtje per dag. Vrouwen die minstens 7 uur per week wandelen hebben 14% minder risico op borstkanker dan vrouwen die wekelijks 3 uur of minder wandelen.

Dit kwam naar voren uit onderzoek van de Amerikaanse Cancer. De meest actieve vrouwen hadden maar liefst 25% minder risico op borstkanker dan de minst actieve deelnemers. Flink bewegen heeft dus een sterk effect op de preventie van borstkanker bij vrouwen na de overgang.

Ook mannen met prostaatkanker in vroeg stadium hebben profijt bij wandelen. Wekelijks drie of vier uur in hoog tempo wandelen leidt volgens onderzoek tot 57% minder kans dat de ziekte zich voortzet.  

+ Het helpt bij afvallen

Wandelen kan helpen bij het verbranden van calorieën en het verminderen van je gewicht. En heeft daarnaast vele gezondheidsvoordelen bij obesitas.

 

Conclusie?

Al met al heeft wandelen veel voordelen voor je gezondheid en het welzijn. En het is een gemakkelijke, toegankelijke én goedkope manier om gezond te blijven. Dus, wat ga jij doen vandaag?

 

Bronnen:

Gezondheidsnet.nl | Elke van Riel m.m.v. Susanne de Joode

Asr.nl

Wetenschappelijke artikelen:

  • Lee, I. M., Shiroma, E. J., Lobelo, F., Puska, P., Blair, S. N., & Katzmarzyk, P. T. (2012). Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. The Lancet, 380(9838), 219-229.
  • Warburton, D. E., Nicol, C. W., & Bredin, S. S. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. Canadian Medical Association Journal, 174(6), 801-809.
  • Morris, J. N., & Hardman, A. E. (1997). Walking to health. Sports medicine, 23(5), 306-332.
  • National Institute for Health and Care Excellence. (2018). Physical activity: walking and cycling. NICE guideline [NG90].
  • American Heart Association. (2021). Walking, A Step in the Right Direction.

 

 

Nieuwsbrief: De Burn-out Update

 Wekelijks burn-outnieuws in je postvakje!

Hoe leef je een gezond leven zonder stress- en burn-outklachten? Met blogs, nieuws, podcasts en burn-outverhalen uit de praktijk! Lees en leer hoe je met stress, werkdruk, fysieke en psychische klachten om moet gaan om het optimale uit jezelf te halen. Iedere maandag krijg je de Burn-out Update in je postvakje om jou helemaal op de hoogte te houden. Daar word je dus alleen maar beter van.

Q

logo Bofit burn-out specialist van Nederland

Ja, ik wil ook de BoFit Burn-out Update ontvangen!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer burn-out blogs:

Grenzen stellen, hoe doe je dat? (2)

Veel mensen met een burn-out hebben moeite met grenzen. Sterker nog: het is vaak zelfs de oorzaak van burn-out. Want door geen of te weinig grenzen te stellen pleeg je roofbouw op je lichaam en raakt je energie op. Leren grenzen stellen is niet iets wat je even...

Burn-outherstel in de natuur

6 slimme vragen als je denkt burn-out te zijn

Heb je last van een burn-out? Of ben je gewoon wat gestrest? Soms is het lastig in te schatten hoe je er voor staat en of je hulp moet inschakelen. Wij helpen je met zes vragen die je jezelf kunt stellen om er achter te komen of je werkelijk burn-out bent. Grenzen...