Betere prestaties? Prikkel de motivatie!
Onderzoeken tonen aan dat er een duidelijk verband bestaat tussen de prestaties van medewerkers en hun motivatie voor het werk. De best presterende werknemers zijn drie keer zo gemotiveerd als hun collega’s. Helaas voelt een grote groep werknemers zich niet (circa 20%) of matig betrokken (circa 60%) bij de eigen organisatie. Hieronder drie aanbevelingen voor meer en beter gemotiveerde werknemers.
Het werk is de laatste decennia drastisch veranderd. Waar men werkt en wanneer, is voor veel werknemers flexibel geworden. Werknemers moeten ook steeds meer zelfstandig oordelen en handelen. De traditionele motivatieprikkels belonen en straffen werken in deze tijd niet meer. Steeds meer mensen raken gemotiveerd door andere zaken, zoals zichzelf kunnen ontwikkelen, autonomie in het werk en de inspirerende visie van hun organisatie.
Meer motivatie: drie aanbevelingen
Uit recent onderzoek blijkt dat het personeel van organisaties die goed presteren, vijf keer zo gemotiveerd is als personeel van middelmatig of slecht presterende organisaties. Met onderstaande aanbevelingen zorgt u voor meer en beter gemotiveerde medewerkers.
- Formuleer waar de organisatie heen wil en deel dit
Overleg regelmatig en met iedereen over het bedrijfsbeleid voor de korte termijn en nabije toekomst. Bespreek ook de behaalde resultaten en doelstellingen openhartig met elkaar. Zijn er duidelijke doelen, dan kan iedereen veel beter zelf inschatten hoe hij of zij daaraan kan bijdragen. Weten waar we heen willen is veruit de beste motivator, dat wisten de scheepskapiteins in de 17e eeuw al.
- Maak ieders bijdrage aan het resultaat zichtbaar
Managers moeten duidelijk laten zien wat elke werknemer heeft bijgedragen aan het resultaat van de afdeling, het bedrijfsonderdeel en – als dat kan – ook de bijdrage aan de organisatie als geheel. Benut elke mogelijkheid om het verband tussen individuele prestaties en het bedrijfsresultaat te laten zien.
- Vraag advies en pak verbeterpunten aan
Vreemde blikken dwingen, vraag daarom zo veel mogelijk buitenstaanders om hun advies, raad en mening over wat uw bedrijf doet en hoe het dat doet. Zie kritiek en klachten als gratis adviezen om zicht te krijgen op verbeterpunten en pak deze aan.
Bron:
Overduurzameinzetbaarheid.nl | augustus 2016