06 2095 6938 [email protected]

Hoe rouw en verlies invloed hebben op je burn-out (2)

door | sep 10, 2019 | BoFit Burn-out Blog | 0 Reacties

In eerste instantie denk je bij verlies misschien aan het overlijden van een dierbare. Toch kan verlies zich op vele manieren uiten. Ook in de verschillende fases van een burn-out kun je verlies tegenkomen. Hoe dat precies zit vertellen we je in deze driedelige serie over verlies. In het eerste deel hebben we uitgelegd wat de invloed is van verlies en rouw, zowel voor als tijdens je burn-out. In dit tweede deel laten we je meer weten over verlies na je burn-out.

Wat er in deel 1 stond 

Om nog even het vorige blog kort samen te vatten: verlies en rouw kunnen aanleiding zijn om een burn-out te krijgen. Als je je gevoelens niet goed verwerkt, bijvoorbeeld doordat je je meer richt op je werk of je naasten. Daarnaast kun je tijdens je burn-out het gevoel hebben dat je jezelf verloren bent. Dat wat je altijd heel normaal vond om te doen, kan opeens niet meer of kost je veel tijd en energie.

Verlies na burn-out 

Tijdens het herstelproces van een burn-out merk je dat je je oude zelf kwijtraakt. Maar er is ook positief nieuws: er komt uiteindelijk een ander, nieuw persoon voor terug. Want als het goed is, ben je na je burn-out een betere versie van jezelf geworden. Ofwel een versie 2.0. Ninka Schoutsen, onder andere coach bij BoFit zegt hierover: “Het is belangrijk om die nieuwe versie van jezelf te accepteren. Het is namelijk geweldig om een leven te leiden dat bij je past. Toch kunnen mensen dit ook als een verlies zien. Vroeger kon je bijvoorbeeld je masker opzetten en naar die verjaardag gaan waar je helemaal geen zin in had. Na een burn-out kost dit meer moeite omdat het zo tegen je gevoel ingaat. Je krijgt er bijvoorbeeld buikpijn van of slapeloze nachten. Daar stond je toen niet bij stil. Je ging gewoon en drukte die subtiele signalen van je lichaam weg of merkte ze niet eens op.” Om je te beschermen reageert je lichaam na een burn-out nog steeds op die signalen, weliswaar op een milde manier. Daarom is het belangrijk om een balans te vinden tussen ‘moeten’ en ‘willen’. Dat je wel eens iets moet, daar ontkom je niet aan. Wel kun je leren om hiermee op de juiste manier om te gaan, zonder dat je over je grenzen gaat.   

 

Burn-out, verlies en rouw

 

Relaties onder druk 

Ben je zo ver dat je je nieuwe ‘ik’ accepteert, dan kan het zo maar gebeuren dat die nieuwe versie niet meer past of botst met je omgeving. Soms betekent dit breken met een goede vriendin of stoppen met het werk dat je deed.  Als jij je ontwikkelt en je omgeving ontwikkelt niet mee, dan krijg je wrijving en onbegrip. Vooral relaties kunnen tijdens je burn-out enorm onder druk komen te staan. Diegene met een burn-out heeft vaak meer tijd nodig voor zichzelf en kan ook niet altijd goed uitleggen wat er aan de hand is. De partner wil wel helpen maar weet niet goed hoe. Zo kan er verwijdering ontstaan en groei je uit elkaar. Schoutsen: “Daarom betrekken wij de partner altijd bij het traject. Er gebeurt ook nogal wat. Als jij een vrolijke, energieke partner hebt en opeens zit hij of zij op de bank en kan niks meer, dan is dat natuurlijk ook een verlieservaring. Met de juiste hulp kunnen ze naar elkaar toegroeien en ontwikkelt de partner mee. Maar soms het kan ook de andere kant op gaan en eindigen in een scheiding.”

Verlies van werk 

Wat voor relaties geldt, geldt ook voor werk dat niet meer past. Ander werk zoeken en bijvoorbeeld een loopbaantraject volgen kan nog als je jong bent. Maar wat als je 60 bent? Wat ga je dan doen? Dat is een behoorlijk verlies waar tijd voor nodig is om het een plek te geven. Gelukkig weten de meeste mensen hun nieuwe leven na burn-out en verlies een wending te geven waardoor ze juist volop kunnen genieten. Schoutsen voegt hier nog aan toe: “Uiteindelijk beseffen de meeste mensen dat die versie 1.0 eigenlijk helemaal niet zo leuk was. Die ging namelijk geregeld over je grenzen. Ook al kon die versie ogenschijnlijk veel meer”. 

Tips bij verlies en rouw 

Verlies geeft dus niet alleen aanleiding tot burn-out, je kan ook tijdens en na je burn-out te maken krijgen met verlieservaringen. In het volgende blog geven we je tips hoe het beste om te gaan met verlies en rouw. Want hoe voorkom je dat je na een rouwperiode niet in een burn-out terecht komt? En wat doe je als je merkt dat je toch tegen een burn-out aanloopt?

Luister ook naar onze podcast over verlies en burn-out.

 

Heb jij onlangs te maken gehad met een verlies?

Heb je in het verleden iets of iemand verloren en heb je last van fysieke klachten? Neem contact met ons op om te kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

 

 

 

Vragen? Direct Contact? Brochure aanvragen? Bel 0800 – 533 04 55 (gratis).

Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag. Wil je liever gebeld of gemaild worden? Klik dan op de knop hieronder.

Wil je direct persoonlijk contact? Bel 06 - 2095 6938 voor direct contact met Bo Bogaard, eerste aanspreekpunt van BoFit.

Krijg je zijn voicemail? Spreek je telefoonnummer in, je wordt binnen 24 uur teruggebeld. Ook in het weekend.